Amerikaanse keukens zijn al jaren ondergebruikt, omdat fastfood de standaard keuze was voor veel Amerikanen. Daar lijkt verandering in te komen. De omzet van grote fastfood ketens als McDonalds, Wendy’s en Buffalo Wild Wings neemt af.

Financiële redenen
Daar zorgt een aantal factoren voor. De prijzen van boodschappen nemen af terwijl de prijzen in restaurants juist toenemen. Eieren en rundvlees zijn bijvoorbeeld goedkoper dan ze in jaren geweest zijn. De voormalig directeur van McDonald’s spreekt in de New York Times van de ‘grootste kloof in tien jaar’.

Gezondheid
Naast financiële redenen, is ook gezondheid een motief om zelf te gaan koken. Er is een algehele trend te zien naar gezonder eten en daarnaast zijn er steeds meer mensen die een bepaald dieet volgen. Veel mensen kiezen ervoor om zelf die maaltijden te bereiden, omdat dat eenvoudiger is dan in restaurantmenu’s te zoeken naar de goede optie. Ook groeit de aandacht voor koken, door onder meer een wantrouwen in de voedingsmiddelenindustrie, kookprogramma’s op tv en foto’s op sociale media.
Maaltijdboxen, bezorgdiensten van boodschappen en een groter aanbod van (deels bereide) producten in supermarkten maakt thuis koken eenvoudiger.

Begin van een nieuwe trend?
De laatste tientallen jaren groeide de omzet van restaurants steevast. Vanaf 2014 gaven mensen de voorkeur aan restaurants boven thuis eten. Of de huidige veranderingen van tijdelijke aard zijn of het begin van een grote verschuiving in de eetgewoontes van Amerikanen, moet nog blijken. Howard Elitzak van de United States Agriculture Department betwijfelt het laatste: “De redenen dat mensen uit eten gaan verdwijnen niet. Meer vrouwen gaan werken, mensen maken nog steeds lange werkdagen, gezinnen hebben hogere inkomens. Iedereen wil gemak, dat zijn erg lange termijn trends.