De drie grote Amerikaanse frisdrankfabrikanten Coca-Cola, PepsiCo en Dr Pepper Snapple Group gaan de komende tien jaar mee helpen zorgen dat Amerikanen 20% minder calorieën via frisdrank binnenkrijgen. Samen met de American Beverage Association hebben ze zich aangesloten bij de Alliance for a Healthier Generation, opgericht door de American Heart Association en de Clinton Foundation.

Marketingoffensieven
Ze gaan dat niet doen door de receptuur van hun drankjes aan te passen, maar door consumenten via marketingoffensieven over te halen tot ander drinkgedrag. Dat betekent dat ze zich verplichten tot kleinere verpakkingen, promotie van hun light varianten en meer aandacht voor water - al dan niet met een smaakje. Daarbij willen ze zich met name richten op voorlichting voor groepen die minder belangstelling hebben voor en ook minder makkelijk toegang tot light dranken. De bedrijven gaan in twee pilotgebieden van start: Little Rock, Arkansas (het thuisfront van de Clintons) en Los Angeles.

Frisdrankconsumptie neemt af
Suikerhoudende frisdranken liggen de laatste jaren ook in de VS onder vuur. Meer dan 3 op de 10 Amerikaanse volwassenen zijn obees. Op diverse fronten worden maatregelen genomen om de suikerconsumptie terug te dringen. Dat blijft niet zonder effect. De afgelopen jaren nam de consumptie van suikerhoudende dranken gestaag af, ten faveure van met name water.

Minder calorieën, niet minder obees
De Alliance for a Healthier Generation staat los van de Healthy Weight Commitment Foundation, waarin 16 grote levensmiddelenproducenten verenigd zijn (waaronder overigens ook deze grote drie). Deze laatste Foundation beloofde in 2010 per 2015 1,5 biljoen calorieën uit de markt te halen. Dat doel werd afgelopen januari al ruimschoots bereikt . In 2012 werden door het collectief 6,4 biljoen calorieën minder verkocht dan in 2007. Een 'prestatie' die overigens de oprukkende obesitas niet tot staan heeft gebracht, bleek uit eerder deze week verschenen onderzoek.

Fotocredits: 'pop', Stu_Spivak