Tien jaar geleden lag het aantal mensen met obesitas nog op 32,2%, nu ligt het percentage 5,5% hoger. De prevalentie van obesitas ligt daarmee fors hoger dan het ‘Healthy People 2020’ doel van 30,5%. Ook voor kinderen met obesitas ligt het met 17% boven het gestelde doel van 14,5%. Alleen het doel voor kinderen van 2-5 jaar is nog niet in gevaar; met 8,9% obese jonge kinderen ligt de werkelijke score onder de streefwaarde van 9,4%.
Mensen verliezen de aandacht voor campagnes gericht op gezond eten, dus misschien moeten we ons nu meer gaan richten op meer bewegingVerlies van effectiviteit
Volgens Stacey Snelling van de American University kan een oorzaak zijn dat campagnes voor gezond eten hun effectiviteit verliezen. “Mensen verliezen de aandacht voor campagnes gericht op gezond eten, dus misschien moeten we ons nu meer gaan richten op meer beweging”, zegt ze tegen de BBC. Ze voegt daaraan toe dat de consumptie van frisdrank daalt en dat fastfoodketens inmiddels gezondere menu’s aanbieden, maar dat gezondheid een complex onderwerp is.
Een aantal bedrijven neemt initiatieven om hun werknemers meer te laten bewegen. Ze installeren onder meer fietsbureaus en delen stappentellers uit. Volgens Snelling blijven ze ondanks deze ontwikkelingen nog achter bij scholen, die meer en effectievere maatregelen tegen obesitas zouden nemen.
Fotocredits: What will it take to get the United States back in shape?, BBC.
Er wordt teveel op gehamerd, hoe meer je erop hamert en over zeurt, hoe minder mensen er aandacht aan besteden. Voorbeeld wat ik ermee bedoel: Hoe meer afvallen een obsessie voor je wortd, hoe minder goed het gaat en je sneller de brui eraan geeft.
En dus in dit geval: de mensen vinden dat er teveel gezeurt wordt en willen gewoon hun eigen ding doen.