Dat is een logische stap voor Amazon die het zijn vaste klanten - de Prime-abonnees - steeds gemakkelijker wil maken en ze steeds sterker wil binden.

Amazon Fresh, de versboodschappendienst van Amazon, is nu nog beperkt tot Californië, Seattle en New York. Amazon werkt echter aan een forse uitbreiding van zijn distributienetwerk. Ook blijkt Amazon diverse eigen merken geregistreerd te hebben.

'Amazon legt bommentapijt'
Volgens The Wall Street Journal komt Amazon nog deze maand met diverse voedsel- en baby-producten onder eigen huismerk. Eerder zette de retailer die stap al voor kleding en gadgets. In de categorie 'Happy Belly' brengt Amazon onder andere noten, specerijen, koffie, thee en olies. 'Wickedly Prime' is de categorie met snacks en 'Mama Bear' gaat het label op babyvoeding en luiers zijn. Amazon zou ook merkregistraties voor pasta, muesli, chips, chocolade, scheerapparaten en deodorants hebben vastgelegd.

"Amazon legt een 'bommentapijt' van nieuwe eigen producten op de markt", zegt merkendeskundige Bill Bishop. "Een eigen huismerk laat ze met minder risico nieuwe prijzen en onderscheidende smaken uitproberen."

Tyson thuis
In diezelfde lijn van denken past dat Amazon, net als The New York Times, ook maaltijdboxen gaat leveren. Het bedrijf ontwikkelde daarvoor samen met Tyson Foods de Tyson Taste Makers. De ingrediënten komen bij Amazon Fresh vandaan en die service komt de boxen ook thuis bezorgen.