De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelt dat 16 supermarkten en 7 voedselfabrikanten de reclameregels voor kindermarketing hebben overtreden. Onder de overtreders bevinden zich onder andere Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet, Spar, Emté, Heinz en Haust. Zij adverteerden met te vette of zoete koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen in het gratis jeugdblad Tsjakka. Dat is de kinderbijlage bij het gratis maandblad 'Boodschappen' van inkooporganisatie Superunie, waar de 16 supermarkten lid van zijn.

Voedselwaakhond foodwatch had met steun van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding de procedure bij de RCC aangespannen. De koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen bevatten meer suiker of vet dan toegestaan volgens de reclameregels voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar. Bovendien oordeelde de RCC dat er sprake was van ongeoorloofde sluikreclame omdat de reclames onvoldoende herkenbaar waren als reclame.

De Alliantie Stop Kindermarketing bepleit afschaffen van de zelfregulering door de voedingssector omdat deze onvoldoende werkt.
Bron: Foodwatch - Ongeoorloofde kindermarketing voedselfabrikanten en supermarkten - foodwatch