Hieronder een deel van een persbericht uit Noorwegen. Noorse kabeljauw en schelvis krijgen het MSC-label. Dat label garandeert (nou ja, dat zouden ze van het MSC graag willen, die garantie maar glashard is hij niet) dat de vis op milieufatsoenlijke wijze is gevangen. Dus zonder visbestanden zoveel kwaad te doen dat ze dreigen te verdwijnen.
Wij blij?
Ja, maar we hadden al tientallen jaren blij kunnen zijn met Noorse vis. En met die van Ijsland bijvoorbeeld. De overheid van deze visserijlanden is streng in quotering en controleert de vissers permanent. De visstanden worden zorgvuldiger bewaakt dat die in Europees water. De Noren moesten dan ook niks hebben van dat nieuwbakken MSC-gedoe. Ze voldeden allang aan de regels die MSC (Marine Stewardship Council) heeft geformuleerd. En voor een MSC-certificaat moet heel veel geld betaald worden.
Maar in het persbericht hieronder staat een zin die verklaart waarom de Noren er toch toe over zijn gegaan. Het MSC-label werkt als ‘marketingtool’.
Consumenten, zeker in Nederland, zal het betrekkelijk worst zijn, of hun filetje MSC gekeurd is. Maar supermarktorganisaties zetten hun leveranciers onder zware druk om zoveel mogelijk keurvis te leveren. De vraag (dus niet van consumenten maar van superinkopers) is zo groot dat ook in Nederland vistoeleveranciers en visproducenten zoals reders massaal bij het MSC kantoor aankloppen voor een certificaat. De certificeerindustrie kan de vraag niet aan. Je kunt niet zomaar keurmerken uitdelen, je moet op z’n minst de schijn ophouden dat je serieus onderzoekt of er milieuschoon gewerkt wordt. En denk niet dat de certificeerders mee gaan de zee op. Nee, ze analyseren rapporten, het is een papierwinkel.
Nog even terug naar de Noren. Hun visserij is al lang en goed gecontroleerd veilig voor de visstand. Met het nieuwe keur op Noorse vis gaan wij consumenten (en de vis) er niet op vooruit. Alleen is er veel geld vergooid aan de certificeringindustrie en dat moeten vroeg of laat consumenten betalen.
Maar ja, marketingtool hè!
Gaat het zo door dan zal over een aantal jaren in de hele wereld alleen nog gecertificeerde vis te koop zijn.
Hoera!
Hoera?
Er is alleen reden tot juichen als de MSC-keurkermis gunstige invloed heeft op tot dan verkeerde visserij.
Maar dat blijkt nog nergens uit. Er worden nu alleenvissen gestempeld, afkomstig uit visserij die al zo lang schoon was. Stokvis van de Lofoten bijvoorbeeld is van kleinschalige visserij die geen enkel kwaad doet onder water, al eeuwen niet.

PRESS RELEASE - 3rd September 2008
Norwegian cod and haddock fisheries enter MSC certification
250,000 tonnes of prime codfish added to the MSC programme
The Norwegian Seafood Export Council has entered Norway’s North East Arctic cod and haddock fisheries into full assessment for Marine Stewardship Council (MSC) certification. If successful, 174,000MT of Norwegian cod and 76,500MT of Norwegian haddock will be allowed to bear the MSC eco-label.
The fisheries comprise a wide variety of boats from large, state-of-the-art offshore trawlers to small coastal vessels using a mixture of fishing gears including trawls, longlines, Danish seines, handlines and gill nets to catch cod and haddock. The fisheries take place inside the Norwegian Exclusive Economic Zone north of the 62nd parallel (ICES areas I and II). The fish has a global market with saltfish, clipfish and stockfish on sale in southern Europe and Latin America and fillets, fresh and frozen fish being sold in Germany, France and the UK.
Tove Sleipnes, Marketing manager, whitefish, Norwegian Seafood Export Council says: “Norway has a tradition for managing its fisheries in harmony with nature, and has been internationally regarded as one of the world’s leading in sustainable fisheries management. This is a story that we are proud to tell. We are convinced that an MSC-certification will be an effective marketing tool, and a great way to ensure even more credibility in the market place for Norwegian cod and haddock.”
Camiel Derichs, MSC’s Commercial Manager for Northern Europe says: “This is a hugely significant move from the Norwegian seafood industry. This fishery is looking to demonstrate its sustainability using the most respected seafood eco-label in the world. I am confident that today’s entry into full assessment will benefit the Norwegian seafood industry for years to come.”