De Chinese internetretailer profiteert van de toenemende vraag onder consumenten uit de Chinese middenklasse naar (luxe) vis en schaal- en schelpdieren.

De resultaten zijn niet verrassend. Chinezen hebben niet het grootste vertrouwen in de eerlijkheid en betrouwbaarheid van hun eigen lokale leveranciers en geven de voorkeur aan (duur) geïmporteerde waren. Dat geldt niet alleen voor babymelk, maar ook voor vis en zeevruchten. Daar profiteert Alibaba met zijn verschillende sites zoals Tmall (voor buitenlandse bedrijven) en Taobao (voor Chinese wederverkopers) van. Landen als Australië, Japan, Korea, Nieuw-Zeeland, Groot-Brittannië en de VS staan bij Chinese online kopers hoog aangeschreven als het om kwaliteit gaat.

Niet-kopieerbaar voordeel
Alibaba is door zijn omvang en marktpenetratie, vooral bij jongeren, een bepalende factor. Aangezien China populaire media als Facebook, Google en Twitter buiten de deur houdt, heeft Alibaba vrij spel. Online verkopen groeiden tussen 2013 en 2015 met 40% naar een waarde van €325 miljard. In 2016 groeit dit waarschijnlijk door naar een waarde van €514 miljard. Bijna 60% van China's 600 miljoen internetgebruikers is jonger dan 30 jaar, en dat zal er naar verwachting toe leiden dat mobiele verkopen in 2016 groter zullen worden dan gewone internetverkopen. Dat betekent dat Alibaba een niet-kopieerbaar voordeel heeft om potentiële klanten richting bepaalde goederen te 'nudgen', zoals in de richting van vis en schaaldieren.

Alibaba pakt vis en zeevruchten
Voor nieuwe concurrenten, aangelokt door de interessante winstmarges op importzalm en -garnalen, hoeft Alibaba niet te vrezen. Aangezien er geen betrouwbare koude-ketens bestaan buiten de grote steden in China, krijgen zij ternauwernood voet aan de grond. Alibaba heeft de toekomst en richting van de verkopen van vis en zeevruchten in China vast in handen.