In China promoot Alibaba, China's grootste internetretailer, sinds 2009 op 11 november 'Single's Day'. Een dag waarop iedereen zichzelf mag verwennen. Liefst door lekker veel geld uit te geven aan internetaankopen via Alibaba's platforms. Na een uitgebreide reclamecampagne culmineerde de koopwoede gisteren in een live televisiegala waarin de 24-uursmarathon uitgebreid aan bod kwam. Het ene record na het andere werd gebroken.

In de eerste 8 minuten nadat de verkoop van start ging, haalde Alibaba meer dan $1 miljard binnen. Vorig jaar deden de Chinese kopers daar 17 minuten over. Dit jaar stond de teller na 17 minuten en 29 seconden op $2 miljard en na een uur op $3,9 miljard. In totaal haalde de internetretailer op 11-11 $14,3 miljard binnen, vooral via zijn platform Tmall. Ter vergelijking: Cyber Monday, de grootste online koop-dag in de VS op de maandag na Thanksgiving, genereerde in 2014 $1,35 miljard.

Nieuw in 2015 was de bijzondere aandacht voor aankopen via mobiele apparaten. In het eerste uur kwamen er alleen al via mobieltjes meer dan 27 miljoen transacties binnen. Ook andere internetbedrijven boden consumenten op 11 november aantrekkelijke kortingen. Maar gezien het feit dat Alibaba verantwoordelijk is voor 80% van China's internetaankopen, moesten zij met een bijrol genoegen nemen.

Na de koopjesjacht volgt nu de volgende uitdaging: het afleveren van alle bestellingen. Dat doet Alibaba met een vloot van 1,7 miljoen koeriers, 400.000 voertuigen en 200 vliegtuigen.
Bron: CNBC - Alibaba busts Singles Day record, $10B within 14 hours