Reclames van alcoholmerken op social media worden in maar 1,5% van de gevallen gezien door minderjarigen. In 98,5% van de gevallen zijn de lezers van de marketinguitingen meerderjarig. Dat blijkt uit onderzoek van R2 Research in opdracht van Stiva, meldt Distrifood.

Voor het onderzoek zijn honderden reacties, shares en likes van Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram uitgeplozen. De onderzoekers achterhaalden handmatig de leeftijd van de social media-gebruikers. Volgens branchevereniging Stiva is er voor het eerst zo uitgebreid gekeken naar het bereik van marketing via social media van alcoholmerken.

Peter de Wolf van Stiva is blij met de uitkomsten. "Een nalevingspercentage van 98,5% is een heel mooi resultaat en eerlijk gezegd boven verwachting. Het is een bewijs dat de alcoholbranche via zelfregulering verantwoorde alcoholmarketing zelf in goede banen kan leiden. Ook via een medium als sociale media waarvan nog wel eens gedacht wordt dat controle daarop heel lastig is."

In 2012 zijn de bepalingen over sociale media in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken opgenomen.

Bron: Distrifood - Weinig minderjarigen op social media rond drank - Distrifood