Morgen debatteert de Tweede Kamer over alcoholbeleid. Aanleiding is het Alcoholmanifest dat in november door 11 gezondheidsorganisaties is opgesteld. Zij pleiten voor een nieuw nationaal alcoholbeleidsplan - het vorige dateert uit 2007. Maatregelen in het manifest zijn onder meer een minimumprijs, minder verkooppunten (dus geen blurring) en beperking van reclamemogelijkheden. De drankensector zet een stevige lobby in. Belangenbehartiger Stiva en drankenproducenten benadrukken dat het huidige beleid goed werkt. Zij zijn voor maatregelen die alleen de 8% "die niet verantwoord drinkt" treffen. Bierbrouwer Heineken "moet er niet aan denken dat reclame-sponsorcampagnes in de ban moeten; Heineken heeft zich onder meer verbonden aan voetbal (Champions League) en autoracen (Formule 1)", aldus het FD. Overigens is ook Heineken geen voorstander van blurring: "Een spijkerbroek kopen in een hipster boutique kan ook zonder dat daar een glas bier bij wordt geschonken", aldus directeur Pascal Gilet.
Bron: Het Financieele Dagblad - Drankindustrie vreest anti-alcoholcampagne