Per 1 februari is Marit van Egmond de nieuwe directeur van Albert Heijn. Van Egmond, ooit begonnen als managementtrainee en nu commercieel directeur, neemt de ceo-functie over van Wouter Kolk die zich gaat richten op Ahold Delhaize Europa en Indonesië.

Ahold Delhaize presenteerde woensdagmorgen verrassende kwartaalcijfers. Het supermarktconcern realiseerde in het vierde kwartaal van 2018 3% meer omzet dan in dezelfde periode vorig jaar. Meer dan de helft van de omzet werd in de Verenigde Staten geboekt. Naar verwachting zal de omzet over heel 2018 uitkomen op €62,8 miljard, 2,5% meer dan in 2017, aldus het Financieele Dagblad.

Ondanks de goede cijfers is over heel 2018 het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland, dat rond de 35% schommelt, iets afgenomen. De nummer 2 van Nederland, Jumbo, wist zijn marktaandeel tot ruim 20% te vergroten.

In 'zorgenkindje' België krabbelde de omzetgroei overeind. In het vierde kwartaal werd 3% genoteerd, waar dat een jaar eerder nog 0,0% was. Ahold Delhaize is van plan de komende jaren het aantal Albert Heijns in België - vooral in Vlaanderen - te verdubbelen door 30 tot 50 winkels te openen. Ook gaat Delhaize zo'n 300 nieuwe winkels openen.

Bron: Het Financieele Dagblad - Albert Heijn blijft belangrijk voor groei Ahold Delhaize