Ahold, het moederconcern, van Albert Heijn zet in op de Amerikaanse Oostkust waar het mikt op een doelgroep van 50 miljoen klanten. Tot op heden stokt de distributie omdat de beperkte volumes het bedrijf dwingen tot het berekenen van bezorgkosten die de overstap van nieuwe klanten in de weg staat. Ahold licht de nieuwe strategie toe in een uitgebreid persbericht.

Het FD schrijft:

Ahold probeert al enige tijd met Ahold.nl en in de Verenigde Staten met Peapod.com een marktaandeel van betekenis op te bouwen. Maar door de hoge leveringskosten moet het concern bezorgkosten aan de klant rekenen. Daarnaast kan het niet het volledige versassortiment aanbieden, waardoor er relatief weinig van het internet gebruik wordt gemaakt. Ahold haalt slechts 1% van de € 29,5 mrd omzet van vorig jaar uit het internet.

Dat omzetaandeel zou moeten verdubbelen, zeggen waarnemers uit de kringen van Ahold. Het plan wordt gepresenteerd door James McCann en is live te volgen. Zijn voormalige werkgever Tesco's is in Azie reeds actief met innoverende vormen van virtuele winkels op zgn. traffic points waar dagelijks heel veel mensen langskomen, zoals trein- en metrostations. Zie het onderstaande filmpje.



Fotocredits: Ahold