Het eerste kwartaal van 2016 is voor Ahold beter verlopen dan verwacht. De groep boekte met € 11,8 miljard 4,3% meer omzet dan een jaar eerder. De nettowinst kwam uit op € 241 miljoen, tegen € 213 miljoen in het eerste kwartaal van 2015.

We hebben 47 miljoen moestuintjes uitgedeeld en dat heeft meer klanten naar de winkel getrokken.
Nederland leverde een fikse bijdrage aan de winst, dankzij een omzetstijging van 4,9%. De loop naar de winkels van Albert Heijn zat er goed in, dankzij de geslaagde acties met bestek en moestuintjes. "We hebben 47 miljoen moestuintjes uitgedeeld", zegt ceo Dick Boer, "en dat heeft meer klanten naar de winkel getrokken." De bestekactie bleek "economisch gezien succesvoller" dan de glazenactie van vorig jaar, die "een extra € 12 miljoen kostte", vult cfo Jeff Carr aan.

Ook de onlineverkopen lieten een forse omzetgroei zijn. Bol.com en AH.nl realiseerden 30% meer omzet; in de VS zag internetdochter Peapod de verkopen weer aantrekken. De internetactiviteiten verkeren nog in de investeringsfase. Ahold wil niet zeggen hoeveel verlies Bol.com maakt en houdt het bij de verklaring dat het bedrijf nu groei boven winst verkiest.

Met betrekking tot de fusie met Delhaize, liet Boer weten "op koers te liggen"en te verwachten de fusie midden 2016 af te ronden. Het wachten is op toestemming van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten.