'Lokaal sentiment'
In de winkels van Albert Heijn zal daarom geen Zwarte Piet terug te vinden zijn. Ook de televisiereclames moeten het zonder Piet doen - het hulpje van Sinterklaas wordt daarin een ongeschminkt blank jongetje. Per winkel krijgt de supermarktmanager de taak om te bekijken of het vanuit 'lokaal sentiment' een goed idee is om kinderen zwart te schminken of de traditionele Zwarte Piet te laten optreden. De mogelijkheid blijft immers bestaan, voor de klanten die graag op traditionele wijze Sinterklaas willen vieren.
Sinterklaassnoep met en zonder Piet
Er is één uitzondering: het Sinterklaas-snoepgoed. Dat is en blijft met Zwarte Pieten verkrijgbaar, maar ook hier krijgen klanten de keus: "We hebben zowel chocolade met de afbeelding van Zwarte Piet als seizoensgebonden snoepgoed zonder afbeelding". Zo hoopt Albert Heijn tussen alle beladen klippen door te laveren.
Afgelopen woensdag werd bekend dat het Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE) “voornemens [is] het Sinterklaasfeest met alle elementen die daar bij horen op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland te plaatsen”.
Fotocredits: Meindert van D
wat ik me wel eens afvraag, hebben de kleine kinderen/peuters/kleuters eigenlijk nog wel enige inspraak in deze affaire? ik vrees weer van niet, de volwassenen weten het weer eens o zo goed!