De supermarkt splitst Grill & Steak op in twee losse modules: Grill en Steak. De assortimenten kunnen hierdoor los van elkaar worden ingezet en productgroepen sneller worden uitgerold. AH grijpt de ombouw aan om het aanbod aan producten uit te bouwen. Door het schrappen van de bediening worden producten niet langer ter plekke bereid, maar komen ze kant-en-klaar binnen in nieuwe vacuümverpakkingen.

De grootgrutter testte de nieuwe aanpak afgelopen maanden bij het nieuw geopende filiaal Albert Heijn Kerkelanden in Hilversum. Eind mei rolt AH de nieuwe stijl uit naar zo'n 50 winkels; alle 35 AH XL's en een aantal kleinere winkels.

Distrifood meldt dat de nieuwe aanpak tot lagere kosten en minder derving moet leiden. Albert Heijn bevestigde dit echter niet. Begin april besloot Jumbo de bediening van het kaas-deli-versplein bij een aantal winkels te schrappen en in te ruilen voor zelfbediening. Jumbo zette de stap (ook) uit kostenoverweging.