Dat zegt Wouter Kolk, de topman van Albert Heijn, in het eerste grote interview sinds zijn aantreden. Albert Heijn was "te blauw, te arrogant en te afstandelijk."

Kolk vertelt dat hij in hoog tempo een frisse wind door de AH-organisatie heeft laten waaien, in lijn met de opdracht die hij meekreeg: "Ik moest de keten weer een positieve schwung geven". In die opdracht lijkt Kolk geslaagd: het marktaandeel van Albert Heijn groeide van 34,1% naar 35%, dankzij een aantal voortvarende ingrepen.

Voor de nabije toekomst heeft Kolk met name ambitieuze groeiplannen met AH To Go. Volgens hem heeft de gemaksformule van AH groeimogelijkheden bij bedrijven, instellingen, universiteiten, treinstations of langs de snelweg. "We kunnen bijvoorbeeld de rol van het bedrijfsrestaurant overnemen", licht Kolk toe. Hij is al in gesprek met mogelijke partners hierover. Ook wil Ahold de AH To Go vestigingen op de stations op de een of andere manier behouden, nu NS de exploitatie gaat afstoten.

De grootste veranderingen die Kolk doorvoerde, waren het instellen van meer lokaal ondernemerschap en de grootste assortimentsvernieuwing in jaren. In 2015 is een kwart van de winkelproducten vernieuwd, schat Kolk in. "Dat is beduidend sneller dan normaal en dat gaat in dit tempo door." Zo verving AH het huismerk Puur en Eerlijk door een biologisch assortiment. In de luwte doet AH bovendien aan 'health by stealth', door geleidelijk aan suiker en zout uit de producten te halen. Daarnaast werkt AH aan het verhogen van de servicegraad: "‘Er wordt meer gedag gezegd bij de kassa en meer meegelopen met klanten die iets zoeken. We zijn een stuk vriendelijker geworden", aldus Kolk.

"Om de productontwikkeling te versnellen zijn bij Albert Heijn kleinere teams samengesteld. Mensen van productcategorieën als koffie en thee of verse groenten werken daarin direct samen met collega’s van inkoop, logistiek of productkwaliteit, waardoor ze slagvaardiger kunnen opereren. Bovendien is het directieteam ingekrompen, terwijl volgens Kolk meer ruimte is gekomen voor initiatief en lokaal aanbod van supermarktmanagers", besluit het FD.

Bron: Het Financieele Dagblad - Albert Heijn stapt in bedrijfsrestaurants en snelwegwinkels