image
Foto: di

Rood is goed. De consument heeft rode groenten en fruit ontdekt als bron van gezondheid. foodnavigator.com komt met het bericht dat een in Nederland ontwikkelde tomaat – die 2 keer zoveel lycopeen (een krachtige anti-oxidant) bevat als een gewone – door de Engelse supermarktketen Tesco’s bij het publiek is geïntroduceerd.

Ze verwachten er veel van, want het publiek zoekt gezonde groenten met ‘een edge’. Om die reden stijgen de verkopen van bosbessen (130%), frambozen (62%) – zoals sinds kort bekend: vele malen meer anti-oxidanten dan rode wijn - en aardbeien (32%) enorm over de afgelopen 2 jaar. Zelfs rabarber is weer helemaal terug aan het komen.

Opmerkelijk nieuws: de consument weet dus wél wat goed voor hem of haar is?

Zou die dan toch slimmer zijn dan de beleidsmakers achter de additieven aan snoep, chips en brood denken? (‘n beetje twijfel blijft natuurlijk op zijn plaats: het volume van de bessen, bozen en beien in het totale groentenaanbod is maar klein en de stijging in volume navenant).