Al maanden waren ze met elkaar in gesprek, de CEO's van de supermarktketens Carrefour en Auchan. Tevergeefs. Het initiatief was oorspronkelijk uitgegaan van het kleinere Auchan, de vijfde voedingsretailer van Frankrijk met 9% marktaandeel. Door samen te gaan met de nummer 2, Carrefour met 20% marktaandeel, hoopte de keten van hypermarchés het tij te kunnen keren van een dalend marktaandeel onder druk van de opkomst van discounters als Lidl en Aldi en de e-commerce.

Voor Carrefour-topman Alexandre Bompard lonkte een Franse deal, na de door de Franse regering begin dit jaar afgekapte deal met het Canadese Couche-Tard.

Maar de CEO's hadden buiten het oordeel van hun aandeelhouders gerekend. Eerst liet de familie Mulliez, eigenaar van Auchan, weten Auchan "nooit te zullen verkopen."

Vervolgens bleek ook aan de Carrefour-kant een familie roet in het eten te gooien. De familie Moulin-Houzé, met 10% Carrefours grootste aandeelhouder, was faliekant tegen een deal, omdat de combinatie in hun ogen strategisch niet zinvol zou zijn, aldus de Financial Times. Een volgend struikelpunt bleek de waardering van Auchan, dat de deal deels in aandelen had willen financieren. De Carrefour-aandeelhouders maakten duidelijk daar niet tuk op te zijn, omdat Auchan de voorbije jaren marktaandeel heeft verloren in Frankrijk. Consumenten zijn niet zo dol meer op hypermarkten.

Carrefours baas Bompard moet op zoek naar een andere manier om de waarde van zijn aandeel op te krikken; in vergelijking met andere supermarktconcerns als het Britse Tesco en het Nederlandse Ahold Delhaize, ligt de Carrefour-aandelenkoers respectievelijk 20% en 30% lager. Daarmee is Carrefour een prooi die zich verzet om opgegeten te worden door een concurrent of een versmade bruid.