Hebben oplettende Foodloglezers er in het land al meer ontdekt en, zo ja, waar?
Wie wurgt de voedselproducent? Deze actie is ingezet door de NVV. Vion kan het niet zijn schijnbaar want deze maakt geen winst volgens een andere lijn in Foodlog. Retailers zeggen er ook nauwelijks aan te verdienen. Maar dat is niet juist. Ze maken ca. 22% tot 26% marge op voorverpakt vlees. Deze marge wordt gegenereerd inclusief de zgn.'kiloknallers' met flinke min marge voor de extra traffic in de winkel die stunten met vlees oplevert. Producten van Heineken, Pepsi-Co, Unilever, Procter & Gamble enz. worden dan met diezelfde traffic meegenomen. Cru genoeg maken deze wel forse winsten in tegenstelling tot de boerencooperaties zoals Vion, en Friesland Campina. De taart in de super wordt in marges terug in de keten dus niet eerlijk verdeeld. Vlees verkoopt dus ook de waspoeder en het bier. Dit zal in de 'vrije markt' elders in de wereld niet anders zijn. Het spelletje wordt wereldwijd ongeveer op dezelfde manier gespeeld. Wat kun je dan eigenlijk nog als producent?
Boeren hadden beter de SdB & C1000 kunnen kopen ipv Jumbo. Aan het einde van de keten wordt het meeste verdient en wie tenslotte de logistiek naar de consument heeft die heeft ook de macht. Zo simpel is dit en daar kan geen innovatie tegenop.
Heden avond kwam ik vanaf Barneveld over de A1 richting huis, zittend op de passagiersstoel in de auto van mijn echtgenote. Ik was geattendeerd door FL en lette dus op. Ter hoogte van Bunschoten zie ik in een flits, niet omdat we hard reden, dat schild in de wei. Even verderop, bij Eemnes, dat andere schild. Beiden geheel onopvallend. Als je het niet weet zie je het niet. Afgezien of zo,n schild enig effect sorteert bij mij als consument rijdend op de A1, vroeg ik mij af waarom die dingen zo onopvallend gesitueerd waren. En het is er zo ontzettend druk, dat je geen moment hebt om je aandacht daaraan te besteden.