De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond.

Ook als lezer kun je meedoen door jouw bijdrage als lezersnieuws in de reacties plaatsen. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

FL 1. CADEAU VOOR HONDERDJARIGEN GROEIT JAPAN BOVEN HET HOOFD
Sinds 1963 kent Japan de gewoonte op de Respect For The Aged Day zijn net 100 jaar geworden ouderen te eren met een zilveren gedenkbordje. Dat kon prima in 1963, toen het land 153 honderdjarigen telde. Maar dit jaar komen er 58.000 nieuwe honderdjarigen bij.
De geschatte kosten van de verjaardagscadeautjes liggen rond de 260 miljoen Yen, zo'n 1,9 miljoen euro, schrijft de Huffington Post. De Japanse regering bezint zich op een andere manier om de oudjes in het zonnetje te zetten, bijvoorbeeld met een felicitatiebrief.

FL 2. STOF IN ONZE HUIZEN BEVAT DUIZENDEN MICRO-ORGANISMEN
Dit blijkt uit een onderzoek van 1.200 met behulp van het publiek verzamelde stofmonsters uit Amerikaanse huizen. Het verschijnt vandaag in Royal Society. Gemiddeld bevat een huis ongeveer 9.000 verschillende soorten micro-organismen. Waar het huis staat, beïnvloedt welke schimmels aanwezig zijn, terwijl de man-vrouw ratio van het huishouden en de aanwezigheid van huisdieren bepalen welke bacteriën er tieren.
De volgende vraag is welke invloed de micro-organismen op onze gezondheid hebben. Sommige microben zijn gerelateerd aan ziektes of allergieën, de meeste zijn ongevaarlijk en er zijn er bij die zelfs een gunstig effect op de gezondheid hebben.

FL 3. BIJENLECTOR BIJ HOGESCHOOL VAN HALL LARENSTEIN
Hogeschool Van Hall Larenstein stelt Karin Steijven aan als lector bijengezondheid. Steijven promoveert aan de universiteit van Würzburg op de effecten van genetisch gemodificeerde gewassen. De aanstelling van de lector bijengezondheid vloeit voort uit het actieprogramma bijengezondheid, meldt Boerderij. Dit programma richt zich op bijensterfte. Het ministerie van Economische Zaken is medefinancier van de aanstelling. Steijven zal zich naast doceren richten op het verbinden van verschillende belanghebbenden, zoals onderzoekers en imkerij-houders.

FL 4. GEEN COPYRIGHT OP BROODJE KIP
Een franchisenemer van een Puerto-Ricaanse restaurantketen bedacht de naam en het recept voor de Pechu Sandwich, een broodje kip dat sinds 1991 succesvol verkoopt. Hij ziet het broodje als een creatief werk waarvan hij de auteur is en eist op grond daarvan $10 miljoen voor inbreuk op zijn copyright. In hoger beroep oordeelt een Amerikaanse rechtbank dat noch de naam, noch het recept onder het auteursrecht vallen. Copyright-bescherming bestaat voor een achttal categorieën, maar een kippenborst met een blaadje sla en een lik mayonaise tussen twee boterhammen valt daar niet onder, aldus de rechters. Dat schrijft ArsTechnica.

FL 5. GEBRUIK ANTIBACTERIËLE DOEKJES WERKT AVERECHTS
John Oxford is Emeritus Professor in de Virologie. Hij reageert in de Daily Mail op een onderzoek dat zou aantonen dat antibacteriële doekjes voor gebruik thuis en in zorginstellingen dodelijke bacteriën niet tegengaan maar juist verspreiden. Oxford toont zich geschrokken en onderschrijft de conclusies. De doekjes zijn maar heel kort bruikbaar. Zodra ze onvoldoende antibacteriële stoffen (alcohol, bleekmiddel, zeep) gaan bevatten, worden ze onderdeel van het probleem in plaats van de oplossing.

FL 6. BURGERKING WIL VREDE VIEREN MET MCDONALDS: DE MCWHOPPER
Maandag 21 september is de Internattionale Dag van de Vrede. Burger King heeft zijn Whopper en McDonald's zijn Big Mac. Burger King stelt McDonald's voor de 21e te vieren met het begraven van de strijdbijl voor 1 dag. Dan zou de McWhopper te krijgen moeten zijn in een pop-up restaurant in Atlanta. De McWhopper is een mix tussen het beste van beider kunnen.
Het is nog onbekend of McDonald's op de gedachte ingaat. Het bedrijf wilde niet reageren volgens The New York Times.

FL 7. COCA-COLA AUSTRALIE INTRODUCEERT KLEINE FLESJES
De nieuwe flesjes krijgen een inhoud van 390 ml, tegen 450 nu. Coca-Cola South Pacific introduceerde vorig jaar al blikjes met een inhoud van 250 ml. Met de kleinere verpakkingen zegt Coca-Cola gehoor te geven aan de wens van zijn klanten, die om kleinere porties vragen. Consumentenorganisatie Choice maakt bezwaar tegen de kleinere verpakkingen (niet alleen die van Coca-Cola), omdat in veel gevallen producenten hiermee een verkapte prijsverhoging doorvoeren. Coca-Cola laat vooralsnog niets los over de prijs van de nieuwe flesjes, meldt AFN.

FL 8. BELGISCHE FRUITTELERS 'IN TRANEN' NA HAGELBUIEN
Afgelopen weken kregen verschillende fruitregio's in België te maken met stormen en hagelbuien. Omdat de oogst op het punt van beginnen staat, is de schade enorm. "We hebben nog nooit zo veel meldingen van hagelschade ontvangen", zegt een schade-expert. Volgens de getroffen boeren gaat het om minstens 1.000 hectare. De schade loopt uiteen van 10% tot de volledige oogst die nog slechts voor verwerking tot sap in aanmerking komt, schrijft Vilt.

FL 9. DUITSE BOEREN GEVEN PROTEST VORM IN 9-DAAGSE ESTAFETTETOCHT
Duitse boeren rijden sinds afgelopen maandag in 4 'slierten' van tientallen tractoren in een estafette door het land, meldt Vilt. Talloze boeren, vooral melkveehouders, rijden steeds een stukje mee in de estafettetocht en stoppen regelmatig om hun grieven kenbaar te maken bij politici en zuivelbedrijven. Ook Deense melkveehouders rijden mee. Op 1 september a.s. komen de 4 routes samen in München.

FL 10. MCDONALD'S NIEUWE KLANTENWINNER PRIJST ZICHZELF UIT DE MARKT
McDonald's werkt hard aan het (terug)winnen van klanten. In de VS start de hamburgerketen daarvoor het Create Your Taste platform. Klanten kunnen bij een kiosk in de McDonald's een burger precies naar hun smaak bestellen. Er zijn echter een paar nadelen, schrijft Business Insider. De kiosken kosten zo'n $120.000 - $160,000 per stuk. Ze zijn bovendien alleen te gebruiken door de klanten ín het restaurant. Dat is zo'n 30% van McDo's clientèle in de VS. De rest neemt de McDrive. En hoewel de smaak niet te vergelijken is met die van een standaard BigMac, zijn de extra kosten én wachttijd (7 à 10 minuten) van de burgers-op-maat voor een gemiddelde fastfood klant wellicht net te hoog gegrepen. McDonald's is nou eenmaal geen Shake Shack (de hippe burgerketen waar ook president Obama graag een burger weghapt).

FL 11. (in de maak)


WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Newsstand in Zamalek, Cairo', flyvancity