Mooie kans om de uitgefaseerde groenten- en/of tomatensappen weer te herintroduceren. Alleen Lidl schenkt steevast tomatensap bij mijn weten.
Het actuele nieuws uit de (inter)nationale media.
Mooie kans om de uitgefaseerde groenten- en/of tomatensappen weer te herintroduceren. Alleen Lidl schenkt steevast tomatensap bij mijn weten.
Dick Belderbos draaft er weer lekker op los en dit keer is Aalt Dijkhuizen de sigaar. Ben trouwens benieuwd of strontfabrieken inmiddels onder een tabtoets op zijn pc staat maar dat terzijde.
Ik ken Dijkhuizen goed* en agri en foodNederland kan blij zijn met hem, zijn kennis en netwerken en reputatie in het buitenland. Als je als Agrifood bedrijf buiten de EU wil expanderen, is dit een commissaris die ertoe doet.
Laat duidelijk zijn dat het me niet om Dijkhuizen persoonlijk gaat maar om zijn verdiensten voor de Nederlandse sectoren. Die zijn ontegenzeggelijk. En als hij zich daarvoor niet laat belonen, is hij zelf koopman kak.
Wat ik veel interessanter vind is dat ik hier een commissaris zie die ook een belangrijk deel van zijn werk vóór de schermen doet. Dat is food for thought in termen van governance.
* Dick B, om het gemakkelijk te maken, ik heb met Aalt Dijkhuizen gewerkt toen we beiden bij Nutreco in dienst waren.
Dick, het zou pas raar zijn als er geen producten in Hollandbuy stonden waar Dijkhuizen direct of indirect mee te maken heeft, gezien het aantal petten dat hij opheeft. Maar ik zie het bezwaar eerlijk gezegd niet zo. Het wordt bezwaarlijk als Dijkhuizen persoonlijk profiteert, maar dat lijkt me stug. Volgens mij doet hij nu gewoon zijn werk voor het Holland center, en heel goed ook.
Overigens gaan mijn alstroemeria's al meer dan een half jaar wekelijks naar China, daar heb ik geen Dijkhuizen voor nodig.
Henric, het aantal petten dat Dijkhuizen op heeft, is al jaren bijna niet te tellen.
Nog tijdens zijn WUR-voorzitterschap aanvaardde hij alweer een commissariaat bij de Heus, terwijl hij bij de WUR toch al niet bepaald slecht betaald werd. Alles in lijn met de propaganda die Dijkhuizen continu blijft maken voor "duurzame" intensieve landbouw.
Waarbij hij nog steeds blind blijft voor sociale duurzaamheidsaspecten, dierwelzijn en resistentie, en hij met zijn als een grijsgedraaide grammofoonplaat "in 2030 9 miljard monden voeden"-mantra weinig oog heeft voor de mogelijkheden van een betere verdeling, minder verspilling, of een hoger gebruik van plantaardige, in plaats van dierlijke eiwitten.
Hoe dat bij jou zit weet ik niet, maar ook bij dit "Hollandbuy"-gebeuren kan ik me helaas weer niet geheel aan de indruk onttrekken dat sommige varkentjes gelijker zijn dan andere: hij heeft een directe relatie met 2 van de prominent gebrachte producten, en de relatie met Campina is ook helder. Biologische producten zie ik sowieso al niet.
Chinezen hebben net als wij grote problemen met obesitas. Ook uit dat oogpunt lijken
Wicky suikerwatertjes, koekjes en "innovatieve" havermout met 25% suiker nu niet bepaald het
non plus ultra dat Nederland te bieden heeft, en je als eerste in een "Hollandbuy"-etalage zou moeten willen zetten. Zelfs dat blauwe vinkje op die "bewuste" Wicky "met 40% minder suiker"
komt nu dus te vervallen...
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat er nog andere producenten als eerste in die
etalage van Dijkhuizen hadden willen staan. Op zich is een Hollandse internetwinkel gericht op China natuurlijk een prima idee. AH en Unilever schijnen wat dat betreft ook al actief te zijn.
Voor jouw alstroemeria's zou dit over een tijdje natuurlijk ook een goudmijn kunnen worden ;-).
Net zoals voor grassfed Argentijns ossenvlees, Vair varkens en antibioticavrije kip...
Dick Belderbos , nogmaals de vraag: wat is nu precies je bezwaar tegen dat Hollandbuy en de bemoeienis van Dijkhuizen?
Wat ik me dan toch altijd weer afvraag, Dick: Hoe zit dat nu financieel?
Logeert dat "Hollandbuy" gratis 1e klas bij dat machtige AliBaba?
Uiteraard: die Dijkhuizen is goud waard, of je nu Nutreco heet of de Heus, Hendrix, Refresco of Struik. De royalty op zijn handelsreizen bracht hem het hoofd dermate op hol, dat zijn Twitterfotootje je zelfs deed twijfelen of je niet per abuis met Maxima van doen had.
Over een jaar of tien moeten we nog maar eens herevalueren wat die VOC-mentaliteit en die fanatieke intensiveringspropaganda van Dijkhuizen, die belichaming van de "Gouden Driehoek", ons feitelijk gebracht heeft.
Zou Dijkhuizen ook kunnen vertellen hoe je naast die "eigen" producten in
"zijn" Hollandbuy-webwinkel komt?
En waarom om te beginnen niet Unox championsoep in plaats van dat kleine Struik?
BTW: interessant dat Heinz bij de verbetering van de veiligheid van zijn verpakkingen prioriteit geeft aan Brinta.
Het wachten is nu ook op effectieve maatregelen van FrieslandCampina om zijn Hollandse kwaliteits-imago te bewaken door weidegang te stimuleren, in plaats van strontfabrieken.
Ik kan me namelijk niet goed voorstellen dat Chinezen nog zo zouden staan te trappelen om dat Friso babymelkpoeder, als ze te weten komen dat die van koeien komt die (zo goed als) nooit in de wei hun gras grazen, en wier stront niet als mest wordt benut, maar - omdat het zo gigaveel geworden is - "verwerkt" moet worden in ook nog eens niet geheel ongevaarlijke, ecologische wangedrochten.
Ook het resulterende "digestaat" lijkt niet van gevaren ontbloot.
Het lukt beter ons kikkerlandje tegen de zee te beschermen dan tegen stronttsunami's...
Dick B., je brengt het alsof het een schande is dat Dijkhuizen commissaris is bij bedrijven die via Hollandbuy rechtstreeks China gaan beleveren. Of begrijp ik je verkeerd? Ik snap niet helemaal waarom dat zo zou zijn.
Dick, briljant dat je dat allemaal nazoekt. Zeer informatief en dat meen ik.
Maar ik denk dat niemand kan ontkennen dat als het straks gaat lopen en meer aanbieders aantrekt, Aalt toch echt een heel interessant kanaal heeft gemaakt voor de Nederlandse levensmiddelenindustrie. Als het lukt, mag'ie er van mij straks nog een lintje voor krijgen.
Hé, da's toevallig! Laat die Hollandbuy-Dijkhuizen nu ook al jaren commissaris zijn bij Refresco, de producent van die Wicky 30%-minder-suikerwatertjes!
Wicky-met-40%-minder-suiker kost wat meer, maar dan kríjgen die Chinezen ook wat meer:
zelfs een "bewust" vinkje!
VOC-mentaliteit, die Dijkhuizen. Ook prettig voor Struik, waar Dijkhuizen commissaris is. Als die prominente "Boerensoepen" aanslaan tenminste... Zakverpakkingen beperken ook de blikkosten.
En toch altijd weer grappig, banken met nauwelijks 10% eigen geld, die van hun klanten maar liefst 30% eigen vermogen eisen...
Ook in België is de verkoop van fruitsap de afgelopen 5 jaar met 10% teruggelopen, meldt Vilt.
"Op een groeiende markt van niet-alcoholische dranken is fruitsap de enige categorie die erop achteruit gaat. Voedingsdeskundigen zijn daar niet rouwig om. “Fruitsap heeft veel te lang ten onrechte mee gesurft op het positieve imago dat fruit terecht heeft”, zegt Kris Gillis, ondervoorzitster van de Vlaamse diëtisten in De Standaard. “Fruitsap houdt eigenlijk het minst positieve van het fruit over, zoals suiker en fructose. Terwijl de vezels, vitamines en mineralen er bij inschieten. Om van nectar, waar extra suiker aan wordt toegevoegd, nog maar te zwijgen”, beweert ook Loes Neve van het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (VIGeZ)."
De Sectorvereniging van de Belgische Water- en Frisdrankindustrie (VIWF) plaatst de cijfers in perspectief: "Als we naar de cijfers van 2015 kijken, zien we dat de gemiddelde consumptie van vruchtensap en nectars per Belg 17,8 liter per jaar bedroeg. Dat komt overeen met twee glazen van 150 milliliter per week of ongeveer 20 kcal per dag."
De snelst groeiende categorie binnen de niet-alcoholische dranken is 'waters met een fruitsmaakje'. Ook daar hebben de voedingsdeskundigen wel een voorbehoud: "Gearomatiseerd water bevat ook een kleine dosis fructose, suiker of zoetmiddel. Als je dan toch geen puur water drinkt, kan je het beter zelf op smaak brengen met een muntblaadje of een partje fruit. Puur natuur", citeert Vilt.