Goed om te weten (vooral voor de Britten die sinds deze week de 'heetste chilipeper' ter wereld gewoon bij hun supermarkt kunnen kopen): Tesco verkoopt "The Carolina Reaper", met zijn score van 1,5 miljoen op de schaal van Scoville sinds 2013 wereldrecordhouder. De super adviseert zijn klanten de peper niet zonder handschoenen te hanteren en hem niet op te eten maar bij het einde van de kooktijd uit het gerecht te verwijderen. De peper is zo'n 400 keer pittiger dan een gewone jalapeño maar heeft, voor de kenners die door het 'heet' heen kunnen proeven, ook een "heerlijk fruitige smaak".
Piet Van den Oudenallen en ik denk ook Harry Aiking (VU) en ongetwijfeld nog meer mensen hebben volgens mij al eens uitgezocht dat de verborgen kosten van geproduceerde niet biologische melk (biologisch is overigens ook een rekbaar begrip. Ik trapte een maand geleden op een PUM-missie met een sandaal in het geknoeide chemisch blubber van de waterzuivering van een organic VCO (virgin coconut oil) en (kokos)MELKfabriek) 1 euro per liter, "onzichtbaar" geld is. We verliezen door de regeling dus 86 cent minder per liter. Koopje, maar het saldo blijft negatief. Als de consumenten nu eindelijk de True Price gaan betalen en we transparante eerlijke True Price marktwerking toelaten, inclusief een Fair trade (en geen af- of uitgeperst of uitgemolken) inkomen voor duurzame boeren, wordt er wellicht een stapje richting een win-win wereld gezet.