De redactie selecteert dagelijks een groot aantal berichten uit de (inter)nationale pers die de moeite waard zijn. Een bloemlezing daaruit presenteren we dagelijks in KORT. De lijst vult zich in de loop van de dag en avond. Jij als lezer kunt ook zelf het nieuws mee helpen maken. Hoe je dat doet, lees je hier.

Reageren kan natuurlijk ook. Je kunt refereren aan het artikel (bijvoorbeeld FL 1) en de reactie van iemand anders (bijvoorbeeld #4).

Samen met onze ontwikkelaars van Onstuimig zijn we een definitief format aan het ontwikkelen om zo meer nieuws én jullie nieuws te kunnen brengen aan onze lezers.

-----------

FL 1. Russen willen Deense kennis voor hun varkens
De Russische handelsattaché prijst de mogelijkheden aan om juist nu in Rusland te investeren aan. Terwijl de Russische belangstelling in Nederland op de Nederlandse expertise in de glastuinbouw en melkveehouderijen, is gericht, is Russische belangstelling in Denemarken juist gericht op de varkenssector.
Op GlobalMeatNews stelt attaché Tatiana Volozhinskaya dat 'de ban op voedselimporten uit het westen unieke mogelijkheden opent' voor met name de Deense varkenshouders.
Volgens Volozhinskaya zijn er al verschillende Deense varkensboeren die zich in Rusland gevestigd hebben en staan diverse nieuwe investeerders op het punt te stap te wagen. Het gaat er niet om dat Deense boeren hun productie naar Rusland verplaatsen, maar dat zij 'diversifiëren' naar Rusland, waar betere mogelijkheden zijn. "Anti-Russische propaganda creëert voor jan met de pet een verkeerd beeld van hoe het in werkelijkheid in Rusland is. Rusland staat open voor nieuwe investeringen en onze regering heeft er veel aan gedaan om het investeringsklimaat te verbeteren en de rechten van investeerders in het land te beschermen", aldus Volozhinskaya. Zo zijn er fiscale voordelen en speciale financieringsconstructies bij de Russische staatsbanken. Het zou de Russen vooral te doen zijn om de 'zeugen van hoge kwaliteit' uit Denemarken, de energie-besparende technologieën waar Deense varkensboeren gebruik van maken en de diervriendelijkheidsmaatregelen, die smakelijk en gezond vlees opleveren.

FL 2. Brazilië exporteert dit jaar 30.000 stuks levend vee naar Irak
Brazilië levert dit jaar in totaal 30.000 stuks levend vee aan Irak. Volgend jaar wordt het dubbele aantal verwacht. De export van levend vee naar Irak is een opvallende groeimarkt; in de rest van de Arabische landen is de afzet van Braziliaans rundvlees het afgelopen jaar juist met 5% afgenomen, schrijft Boerderij.
Het transport van de Braziliaanse runderen vindt per schip plaats en duurt tussen de 23 en 26 dagen. Per ton levend gewicht betaalt Irak €850. Dit jaar zal de export van levend vee ruim $30 miljoen (€26,5 miljoen) opbrengen. Tot voor kort kende Irak een embargo op Braziliaans rundvlees, dat nu is opgeheven. Een vergelijkbaar embargo in Saoedi-Arabië wordt naar verwachting binnenkort opgeheven en zal voor een verdere stimulans van de Braziliaanse export zorgen.

FL 3. Wijnboer Ilja Gort verzekert zijn neus voor €5 miljoen
Wijnboer en schrijver Ilja Gort verzekerde zijn neus voor €5 miljoen en verovert daarmee een plekje in The Guinness World Records 2015, bericht het AD. Volgens de Nederlandse eigenaar van Château La Tulipe in Bordeaux is zijn neus zijn "op één na belangrijkste orgaan". Nadat een verkoudheid hem verhinderde goed te proeven, realiseerde Gort zich dat zijn neus van onschatbare waarde is voor het château. Zijn wijnen staan in restaurants over de hele wereld op de kaart en vallen regelmatig in de prijzen op internationale wijnconcoursen. Gort meldde zich bij Lloyds of London, waar ook andere beroemdheden diverse lichaamsdelen hebben verzekerd. Na een uitgebreide geurentest wilde Lloyds Gorts 'neus' wel verzekeren, maar voor niet meer dan €5 miljoen. Daar is Gort 'onder protest' akkoord mee gegaan. Hij berekende de waarde van zijn neus op €10 miljoen.

FL 4. AB InBEV koopt SABMiller voor €95 miljard euro
De twee grootste bierbrouwers ter wereld hebben overeenstemming bereikt over een fusie, meldt Bloomberg. Door de fusie ontstaat een nieuwe biergigant die meer dan 30% van de wereldmarkt in bier in handen heeft. SABMiller en AB InBev hebben samen een jaaromzet van bijna €57 miljard. De Belgische brouwerij AB InBev betaalt £44 per aandeel voor het Brits-Zuid-Afrikaanse moederbedrijf van Grolsch. Het eerdere bod van £42,15 per aandeel noemde SABMiller nog een teken van 'substantiële onderwaardering'. De druk op SABMiller was hoog, omdat onder meer grootaandeelhouder Altria een overname wel zag zitten.
SABMiller probeerde vorig jaar Heineken te verleiden tot een fusie, maar die had daar geen interesse in. Heineken is na AB InBev en SABMiller de derde grootste bierbrouwer ter wereld, met een omzet van ruim 21 miljard euro over 2014.

FL 5. Lidl weet met 'vers' klanten aan zich te binden
Het fair share (percentage marktaandeel ten opzichte van totale marktaandeel) van Lidl in vers groeide de afgelopen 5 jaar van 90 naar 104. Dat brengt de discounter op gelijke hoogte met traditionele vers-topverkopers Albert Heijn en Plus. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk. De opmars van Lidl is opvallend, omdat de focus van prijsvechters vooral in kruidenierswaren en non-food tot uiting komt, waardoor hun fair share in vers ver onder de 100 ligt, schrijft Distrifood. Vorig jaar was het fair share in vers van Lidl voor het eerst hoger dan 100 en die waarde steeg hierna gestaag. Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK stelt dat Lidl zijn vers-strategie inzet met een duidelijk doel: vergroten van de klantentrouw door "bewust vers [te gebruiken] om klanten over te halen vaker naar de winkels te komen". Deen en Emté blijven de beste versverkopers, met een fair share van 106 en 105.

FL 6. Trends tijdens Anuga 2015: biologisch, gastronomisch en lokaal
Deze week vindt de internationale food-vakbeurs Anuga plaats in Keulen. Bedrijven uit 108 landen laten de nieuwste trends zien aan ruim 150.000 bezoekers. Het belangrijkste thema dit jaar blijkt 'biologisch' te zijn, met 2.030 stands. Gastronomische producten en lokale specialiteiten staan op de tweede plaats. Ook gezondheidsproducten en functional foods, kosher en halal producten, veganistisch, vegetarisch en fair trade krijgen volop aandacht. FMCGbusiness benoemt een aantal innovaties. Zo is er ijs met kippenvlees, maar ook lactose-, suiker-, en glutenvrij ijs met een laagje pure chocolade. Vegetarische braadworst met curry, gepresenteerd met een houten vork, een veganistische smoothie met spinazie en kokosmelk, hartvormige mozzarella of een paleo-broodmix, je vindt het er allemaal. Op de website van de beurs kun je zelf kijken welke innovaties in food we de komende tijd mogen verwachten.

FL 7. Voeding ex-kankerpatiënten vaak onder de maat
Kankerpatiënten zijn gemotiveerd om informatie op te zoeken over de beste voedingskeuzes, maar hun eetpatroon blijkt vaak niet te voldoen aan de aanbevelingen. Dat schrijven onderzoekers van de Tufts University in Massachusetts in het tijdschrift Cancer.
De onderzoekers bekeken de eetpatronen van 1.533 volwassenen die kanker overleefd hadden. Ze vergeleken het voedingspatroon van hun onderzoeksgroep met de geldende Amerikaanse richtlijnen voor voeding. Opvallend was dat de ex-patiëntengroep minder groenten, minder volle granen en minder vezels gebruikte dan aanbevolen, terwijl het aantal calorieën uit vaste vetten en toegevoegde suikers juist hoger lag. Inname van vitamine D en E en calcium was laag (respectievelijk 31%, 47% en 73% van de aanbevolen hoeveelheid), maar de inname van verzadigd vet (113%) en zout (133%) was juist hoog. Het slechtste voedingspatroon hadden jongeren, rokers en laag opgeleiden.
De onderzoekers constateerden verder dat van de vier meest voorkomende kankersoorten (borst-, prostaat-, long- en darmkanker) de overlevenden van borstkanker het beste voedingspatroon aanhielden en de overlevenden van longkanker het minst goede. “Dit kan effecten hebben voor de gezondheid op lange termijn en vraagt om voedingsinterventies in deze kwetsbare populatie”, aldus hoofdonderzoeker dr. Zhang.

FL 8. HelloFresh Benelux is winstgevend
Hoewel de e-commercespelers in de voedingssector geen moeite hebben investeerders aan te trekken, zijn ze veelal nog verlieslatend. HelloFresh Benelux is binnen de HelloFresh-groep nu de eerste regio die winst maakt. Dat meldt de Belgische zakenkrant De Tijd naar aanleiding van een interview met CEO en mede-oprichter Maartje Frederiks. Vorig jaar boekte de HelloFresh-groep nog een negatieve bedrijfscashflow van €12,2 miljoen, ondanks een voorspoedig stijgende omzet. "Het is wel mogelijk om winst te maken met wat wij doen. Het beste bewijs: wij doen het in België en Nederland. Onze bedrijfscashflow over de eerste jaarhelft van 2014 én 2015 is positief. Dat is een primeur voor de groep. Ja, ik ben daar trots op", aldus Frederiks. Frederiks stelt dat eind dit jaar 1% van de Nederlandse gezinnen klant is bij HelloFresh. De groep is inmiddels actief in 7 landen en overweegt, met een geschatte waarde van €2,6 miljard euro, een beursgang.

FL 9. Delhaize bindt strijd aan tegen voedselverspilling
Na 3 jaar proefdraaien rolt de Belgische supermarktketen Delhaize zijn 'voedselrecuperatieproject' uit over 26 supermarkten, 2 distributiecentra en een aantal zelfstandige winkels van AD Delhaize en Proxy Delhaize, meldt RetailDetail. Delhaize wil zo snel mogelijk in al zijn vestigingen voedseloverschotten gaan schenken aan lokale verenigingen. Voor 2020 moet 100% van de restvoeding verdeeld worden onder de verschillende liefdadigheidsorganisaties. Binnen het project krijgen sociale verenigingen de mogelijkheid om "verse producten in snelverkoop, onverkocht vers brood en droge voeding waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is overschreden" op te halen bij Delhaize. Per supermarkt gaat het om ongeveer 150 maaltijden per dag.
In Groot-Brittannië maakte Marks&Spencer deze week bekend overschotten aan lokale 'charities' te gaan doneren met behulp van een app waarmee de donaties 'op maat' kunnen worden afgestemd.

FL 10. Wageningse voedingsdeskundige wil E-nummer voor zout
Dr. Marianne Geleijnse van Wageningen UR stelt voor dat zout een E-nummer krijgt. Ze deed haar aanbeveling tijdens een gesprek over zoutreductie in Wageningen. Grote verschillen in zoutgehaltes tussen productcategorieën, zoals bijvoorbeeld in kant-en-klaarmaaltijden en pizza’s, blijken haar bron van inspiratie. "Waarom stelt minister Schippers op basis van de best practices in die categorie geen maximum zoutniveau per productcategorie op?”, vraagt Geleijnse zich af.
Geleijnse doet haar kritische voorstel omdat consumenten e-nrs schuwen. Met de huidige clean label trend zouden voedingsmiddelenbedrijven dan wellicht meer haast maken met het verwijderen van zout uit de producten. Dat meldt EVMI.


WIL JE ZELF NIEUWS TOEVOEGEN? DOE HET IN EEN COMMENTAAR HIERONDER VOLGENS DEZE AANWIJZINGEN.

Fotocredits: 'Montpellier Journaux du Midi', gardiole