De gezamenlijke omzet van de Nederlandse supers over november daalde van van 3,19 miljard euro in november vorig jaar tot 3,17 miljard euro afgelopen maand. Volgens onderzoeksbureau GfK is dit te wijten aan minder bezoeken aan de supermarkt (min 1,4 procent).

Dit voorjaar groeide de maandelijkse omzet nog ruim 4 procent ten koste van duurdere speciaalzaken. Gedurende de zomermaanden nam de groei af. "De afgelopen maanden is de ontwikkeling van de omzetgroei in de supermarkt omgeslagen van een forse groei naar een daling'', constateert GfK.

GfK stelt dat ruim één op de drie Nederlandse huishoudens op voeding bezuinigt. "De huishoudens die minder uitgeven, besparen vooral door meer aanbiedingen of huismerken te kopen, of vaker naar een goedkopere supermarkt te gaan'', zegt Joop Holla van het bureau. Alvorens naar de winkel te gaan, zou volgens hem 55 procent van de huishoudens eerst een folder bekijken om zich te oriënteren op aanbiedingen.