Wat is het probleem? Door de coronapandemie heeft zich een productiedip over de hele wereld voltrokken. Vraag en logistiek kwamen stil te liggen. En nu wil de economie weer beginnen, maar moeten al die spullen nog wel even gemaakt en vervoerd worden. In het Suezkanaal lagen onlangs seksspeeltjes vast omdat een schip dwars kwam te liggen, tot ieders hilariteit. In werkelijkheid zit in de wereld overal van alles vast. Er is een inhaalvraag die niet ineens als een prop gemaakt en door de logistieke kanalen geschoten kan worden. De prijzen van containers om spullen te vervoeren zijn vertienvoudigd voor een aantal bestemmingen (van €1.500 tot €15.000). Daarom schieten de prijzen omhoog, nu iedereen wil inhalen.
Maar gaan we dan opeens ook zoveel meer betalen zodat de inflatie explodeert?
Om toch klanten te trekken, zullen nog meer winkeliers in de gevarenzone komen terwijl de vraag aantrektDaar denken economen verschillend over. Dat zal gebeuren als de lonen stijgen, zegt de een. Maar dat zal niet gebeuren, zegt de ander omdat er veel werkelozen zijn als gevolg van corona. Die kunnen niet gemakkelijk een hoger loon uitonderhandelen.
Wat dit nieuws wel betekent, is dat economisch herstel nog wel even uitblijft en bedrijven hun hogere inkoopkosten niet kunnen doorberekenen aan het publiek. We worden verwend tegen te lage prijzen terwijl het aanbod afneemt. Om toch klanten te trekken, zullen nog meer winkeliers in de gevarenzone komen terwijl de vraag aantrekt.
IKEA laat via de krant weten: "Een eventueel tekort aan bepaalde producten voeren wij niet door in onze prijzen. Dankzij onze grote volumes behalen we schaalvoordelen, die we in de vorm van prijsverlagingen direct doorgeven aan onze klanten. We investeren in betaalbare prijzen zodat we beschikbaar blijven voor zoveel mogelijk mensen.” Voor kleinere bedrijven is dat niet zo makkelijk.
Ook Nederlandse boeren, die al klaagden over te lage rendementen, worden geconfronteerd met aanmerkelijk hogere inkoopprijzen. Vrijwel alles wat boeren en tuinders moeten inkopen voor hun bedrijfsvoering (denk aan machines en overzeese voergrondstoffen), is in korte tijd fors in prijs gestegen. De inkoopkosten liggen gemiddeld zo'n 20% hoger. Leveranciers spreken van unieke marktomstandigheden. De vraag is of de eveneens gestegen marktprijzen voor agrarische producten deze extra kosten kunnen opvangen, schreef Nieuwe Oogst vorige week. IKEA gaf het antwoord al. Niet voor niets maken supermarkten zich al maanden op voor de strijd om de kleiner wordende portemonnee van de klant met een betaalbaar blijvend aanbod.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De olie(energie)prijs per vat is al eerder zo hoog geweest....zonder die veel extra hoge plastic prijzen... en waarom zijn we voor ons plastic afhankelijk van f*(racking) Texas ipv Pernis? (er bestaan toch langlopende contracten?)
Waarom is er nog steeds geen goede 'cradle to cradle' georganiseerd bij kunststoffen (verpakkingen) - uniformiteit in 5 soorten? En als je zo graag kleur aan je verpakking toe wil voegen, gebruik dan een kartonnen wikkel.... (geen verlijmd 'papieren' - meestal geplastificeerd - etiket... al die lijm en papier moet weer opgelost worden bij recycling... en print de prijs gewoon in het plastic met bijv koolstof - net als die THT !)
#11 Plastic tekorten hebben onder andere te maken met de uitval van 2 productieplants in februari in Texas agv een koudegolf (+ andere uitval + hoge energieprijzen, door Corona is er ook nog eens minder olie opgepomt (=grondstof)). Als gevolg hiervan is de markt verstoord.
Daaroverheenis er een grote vraag naar nieuwe resins voor onder andere alle corona-materialen (van pipetpuntjes, bioreactoren to spatschermen), waar vaak geen hergebruik voor gebruikt kan worden (heeft soms ongewenste effecten op resultaten). Nu de economie aantrekt is de vraag nog groter aan het worden
Dan snap ik toch niet dat die plastic bedekking van die kisten van Jopie zoveel duurder wordt... komen die grondstoffen voor de folies van Oerlemans en KIVO per container uit Azië? Met al onze petrochemie?
Terwijl maar 30-35% van het plastic hier recyclet wordt? Steek het geld dan dáár in.
#6, lachen! Maar .... die containers zijn duur omdat er een heleboel spul NIET vervoerd kan worden. That's the issue. Kost niks, maar dan heb je ook niks. En het beetje wat hier dan nog wel is, knalt omhoog in prijs.
Een actueel voorbeeld zijn de inkopers van medische artikelen zoals mondkapjes en beschermende kleding. Ik bedoel de professionele groothandel. Teveel om op te noemen.