Distrifood, vakblad voor supermarkten, legt maandelijks een vraag voor aan de 400 supermarktondernemers. Deze maand ging het over de paginagrote advertenties van Jumbo rond Pasen. Jumbo wees in de advertenties niet alleen op zijn eigen 'laagste-prijs-garantie', maar ook op de breedte van zijn assortiment. De supermarktketen ging daarvoor de directe vergelijking aan met Lidl.

Vergelijking met Lidl 'goede zet'
Dat vond 60% van de winkeliers in het Winkelierspanel 'een goede zet', schrijft Distrifood. "Het is nodig. Het prijsimago van Jumbo is niet zo sterk als dat van Lidl. Om de consument te wijzen op het prijsniveau en het ruime assortiment moet deze campagne wel gevoerd worden", zegt een Jumbo-franchiser (ex-C1000).

'C1000 klanten lokken'
De meeste winkeliers (60%) zijn niet bang dat de campagne van Jumbo tot een nieuwe prijsoorlog leidt. Jumbo zou daar niet genoeg geld voor in kas hebben. Een AH-ondernemer stelt dat Jumbo de acties niet vol zal kunnen houden als Ahold ook mee gaat doen. "Als Ahold echt gas geeft, haken ze af". De meest geopperde verklaring voor de timing van de acties is dat Jumbo de 'zwevende' C1000-klant binnen wil halen. Nu de grootste actiesupermarkt verdwijnt, willen ze laten zien echt de goedkoopste te zijn", zegt een andere Jumbo-franchiser.

bon

Jumbo nam in 2012 supermarktketen C1000 over. Een aantal winkels werd verkocht aan AH en Coops. De meesten werden de afgelopen jaren omgebouwd naar Jumbo-vestigingen. Naar verwachting is de ombouw-operatie deze zomer afgerond. Dat zal ook het moment zijn dat de Jumbo-campagne gaat stoppen. "Je kunt niet én de laagste prijs garanderen en C1000-promoties voeren," zegt een AH-franchiser. "Dat is niet rond te rekenen."

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Kortom: de winkeliers verwachten dat Jumbo gebruik maakt van de ruimte die Albert Heijn nog even laat, in de wetenschap dat Jumbo alleen maar tijdelijk de boel op stelten zet. Albert Heijn, denken de winkeliers, zal niet terugslaan omdat de Zaanse super daarmee zijn eigen marge zou uithollen.

Fotocredits: Jean de la Tête
Dit artikel afdrukken