Maar hoe zit het met die afprijzing van zeven en een halve naar zes euro? Nep! Geen Nederlander die voor dit uitgelezen Paaskoopje eerder ooit € 7,49 betaalde. Het stond nl. nooit voor die prijs in het rek.
Een prijs die in een absurde relatie staat tot de kostprijs, maar minder duur lijkt dan de nog krankzinniger prijs met een streep er door. Voor deze feestelijke keer kan het je niet schelen.
Je wordt verleid tot koop en laat je domweg bestelen.
Je hebt Feestdagenprijsnep, zoals deze, en het hele-jaar-door-nep. En die is minder onschuldig dan het lijkt. Ooit hoonden we hier een boerenvoorman weg die beweerde dat je beter bij de Lidl dan bij AH kunt kopen. AH moet wel schunnig veel verdienen op het een (vleeswaar, groenten en fruit enerzijds en Excellente anderzijds) omdat het bedrijf op andere winkelwaar (WC papier, Heinekenbier en andere A-merken) te veel weggeeft. 'Cross-subsidie' noemen ze dat met een chique woord. Het is een fundamenteel scheef business model. De duurkopende klanten subsidieren klanten die goedkoop WC Papier inslaan. Daarom is bij Lidl en Aldi m.n. vers vele malen goedkoper en ook veel andere producten. Ze hoeven geen A-merken premie te betalen omdat ze bijna alles met fancy huismerken doen.
Prijsnep is, zo zegt AH tegen de business analist, een noodzakelijke strategie. Ja, om de nep die in het totale business model is geslopen onder controle te houden.
Door AH's hoge en Lidl's lage prijzen voor verse groenten, fruit en vleeswaar denk je wellicht dat die 'vuile discounter' de boer niet naar behoren betaalt en de keurige Heijn wel.
Dat kan omdat Lidl niet cross-subsidieert en AH er een sport van heeft gemaakt om er maximaal gebruik van te maken. In dat opzicht zat die boerenvoorman, Antoon Vermeer heet'ie, er niet zo vreselijk naast.
Uit het nieuws van 7 april:
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Steven, ik zou willen dat ik het allemaal nu al wist. Ik probeer die cijfers, onder andere, bij elkaar te vissen voor een printpublicatie. Zover is het nog niet. Helaas.
Maar dit gokje durf ik wel te wagen: voor boeren maakt het weinig uit. In landen met forse cross-subsidies in de margemix voelt het alleen vervelender. Daar staat tegenover dat ze ook bij de Aldi en Lidl kunnen gaan kijken. Dan valt het wel weer mee.
Dick, dat herinneerde ik me idd van eerdere discussies. Maar zijn er ook cijfers die dat bewijzen? Want hoe verhouden die eindprijzen zich tussen Nederland en België, dan? Eten wij duurder vers? Of juist niet? Verdienen Nederlandse boeren dan beter dan die in België? En hoezo klagen beide groepen dan even fors?
Steven, we hebben het er hier eerder over gehad: Nederland cross-subsideert veel sterker dan België omdat hier A-merken onder de inkoopprjs verkocht kunnen worden. Om dergelijke prijsacties te financieren vanuit de goederenstroom wordt in Nederland op vers meer teruggehaald dan een 'normale' (maar wat is dat?) kosten- en winstopslag zou vereisen. Nederlandse discounters passen die vorm van marge-mix niet toe.
Boeren maken van supers zondebok? Wat een kul. Prijskampiooen Colruyt plaatst in Hasselt zijn prijs voor Jonagold-appels (E2++ T 85/90) met het keurmerk TRUVAL 217 % hoger dan de veilingprijs en 152 % hoger dan de hoeveverkoopprijs.
We hebben in Hasselt net een onderzoek gedaan naar prijszetting inzake appels en peren in de supermarkt, hoeveverkoop en de veiling. Als dit niet aantoont wat een bedriegerij die supermarkten plegen, dan weet ik het ook niet meer.
Dick,
Dit bericht heeft niet noodzakelijkerwijs met deze draad te maken, alhoewel de hoge marges van fabrikanten cross-subsidie in de hand werken. Ik vond het een opvallende uitspraak die ik even wilde archiveren. Wellicht dat CBL nog een keer een tip van de sluier wil oplichten. Vraagt wat meer research, denk ik. Of een uitleg van Van Doel. Dit stukje in AGD is uiteraard een interpretatie van een journalist.