image


Serieus, straks spreken de wortelen in de zak bij de Lidl je aan. 'Goed voor je ogen'. Of het kiwi's. 'Goed tegen verkoudheid'. Maar met name producten als Knorr Vie zullen er wel van profiteren. 'Ik bevat van alles wat je nodig hebt de helft' ;-)

Onderzoekers van de universiteit van midden-Zweden hebben samen met het verpakkingsconcern SCA een verpakking ontwikkeld die kan 'praten'. Wanneer iemand op een plek op de verpakking drukt wordt een vooraf opgenomen boodschap afgespeeld. Dat kan een gebruiksaanwijzing zijn, een tip hoe de verpakking kan worden geopend, een actie of iets dergelijks. Of informatie voor blinden. Of een waarschuwing voor de gezondheid, bijvoorbeeld op pakjes sigaretten.
De techniek bestond al voor billboards en interactieve displays, maar is nu ook bruikbaar voor verpakkingen. De verpakking wordt gemaakt van papier bedrukt met grafische codes en elektronisch geleidbare inkt die gevoelig is voor druk. Er worden ook speakers op de verpakking geprint die het geluid versterken.

De onderzoekers gaan nu werken aan het opschalen van de technologie, zodat deze kan worden geïntegreerd in de verpakking. De kosten zijn nu nog te hoog voor veelvuldig gebruik, en onderzoeksleider professor Hans-Erik Nilsson verwacht nog vijf jaar nodig te hebben om de prijs zo te beperken dat deze acceptabel is voor de meeste producenten.


bron: Packaging Gateway
Dit artikel afdrukken