Nudging is het stimuleren van gewenst gedrag door een duwtje in de rug te geven, zonder mensen hun keuzevrijheid te ontnemen. Op basis van laboratoriumonderzoek lijken nudges effectief om consumenten te bewegen ongezondere aankopen te laten staan. Mobiele app-ontwikkelaar Nakko en Tilburg University hebben nu in de supermarkt getest of hun gedragsinterventie daadwerkelijk gezonder gedrag stimuleert, schrijft MarketingTribune.

In het onderzoek deden deelnemers boodschappen met een zelfscanner met verschillende extra functies. Bij het scannen van een volgens de Voedingscentrumrichtlijnen ongezond product, deed de app een suggestie voor een gezonder alternatief. De controlegroep kreeg geen meldingen met alternatieve producten.

Uit het praktijkonderzoek is gebleken dat consumenten die gezonde suggesties krijgen meer gezonde aankopen doen dan winkelklanten die ze niet krijgen. De app verandert het keuze- en koopgedrag en voorkomt impulsaankopen door directe feedback op het koopgedrag. De ontwikkelaar hoopt de manier waarop de consument boodschappen doet - van het opstellen van een boodschappenlijstje tot aan de uiteindelijke product-afwegingen - nog verder inzichtelijk te maken. Uiteindelijk wil Nakko Nudging de consument zo goed mogelijk ondersteunen bij het maken van de gezonde keuze.
Marketingtribune - Tilburg University en Nakko Nudging helpen consument bij gezondere keuzes
  • Deel
Druk af