PostNL maakte maandag zijn jaarcijfers bekend. Het ging ons postbedrijf goed. De omzet steeg met 2% naar 4,25 miljard euro. Het bedrijf boekte een nettowinst van 226 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan een toename van het aantal verzonden pakketjes. De pakketpost zag een groei van bijna 9%.

'Melkpoeder naar China'
Boerderij dook dieper in de cijfers en ontdekte dat het Nederlandse babymelkpoeder aanwijsbaar bijgedragen heeft aan dit succes. PostNL noemt in het persbericht expliciet 'melkpoeder naar China' als belangrijke factor voor de groei van de internationale pakketpost. In het vierde kwartaal alleen ging het met 600.000 verzendingen, 1,5% van het totale aantal pakjes. Daar was € 14,5 miljoen mee gemoeid, meldt Boerderij.

Melkpoeder 'op de bon'
Dat Chinezen dol zijn op Nederlands babymelkpoeder speelt al langer. Chinezen wantrouwen de kwaliteit van hun eigen binnenlandse producten als gevolg van een stroom van voedselschandalen. Volgens PostNL versturen vooral familie of vrienden in Nederland de babymelkpoeder naar China. Supermarkten en leveranciers vermoeden dat ook georganiseerde 'bendes' zich op de markt begeven. Bij veel supermarkten zijn beperkingen ingevoerd voor het aantal verpakkingen dat klanten in één keer mogen meenemen. Fabrikant Nutricia heeft zelfs een Nutrilon-babymelkautomaat neergezet in Hoog Catharijne.

Fotocredits: Helaas passen de pakken Nutrilon niet direct in de brievenbus, Nutrilonautomaat in Hoog Catharijne, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken