Haver-, kokos-, soja- en rijstmelk zijn steeds populairder in de koffie of als glaasje bij het ontbijt. Nederland is niet meer zo’n fan van koeienzuivel, zijn derde grootste agrarische exportproduct.
Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er ontstaat nu een post-melk-generatie”, laat Toni Petersson, CEO van Oatly, weten aan het Financieele Dagblad. Hij zag de omzet van zijn merk in de afgelopen 7 jaar vertienvoudigen. Dat komt onder andere door het besef dat er grenzen zitten aan de consumptie van dierlijke eiwitten. We kunnen niet oneindig veel produceren. Petersson: “Onze consumptie van vlees en zuivel is onhoudbaar. Het systeem moet veranderen.”
Het verkoopvolume melkzuivel uit de supermarkt daalt al een aantal jaar, terwijl het volume en de omzet van plantaardige dranken stijgt. Afgelopen jaar is er voor 16% meer zuivelvervangers verkocht dan in 2018.
Een kwestie van tijd, is de overtuiging van Oatly-CEO Petersson: “De consument zit aan het stuur. Zij jagen verandering aan en daar zullen aanbieders in mee moeten.” Volgens Rabobank hoeft de zuivelindustrie zich, buiten melk, nog geen grote zorgen te maken. Zuivel blijft in trek: consumenten kopen er weliswaar wat minder van, maar betalen er meer voor.
Het Financieele Dagblad - De consument wil geen melk meer maar haverdrank
Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars. “Er ontstaat nu een post-melk-generatie”, laat Toni Petersson, CEO van Oatly, weten aan het Financieele Dagblad. Hij zag de omzet van zijn merk in de afgelopen 7 jaar vertienvoudigen. Dat komt onder andere door het besef dat er grenzen zitten aan de consumptie van dierlijke eiwitten. We kunnen niet oneindig veel produceren. Petersson: “Onze consumptie van vlees en zuivel is onhoudbaar. Het systeem moet veranderen.”
Het verkoopvolume melkzuivel uit de supermarkt daalt al een aantal jaar, terwijl het volume en de omzet van plantaardige dranken stijgt. Afgelopen jaar is er voor 16% meer zuivelvervangers verkocht dan in 2018.
Een kwestie van tijd, is de overtuiging van Oatly-CEO Petersson: “De consument zit aan het stuur. Zij jagen verandering aan en daar zullen aanbieders in mee moeten.” Volgens Rabobank hoeft de zuivelindustrie zich, buiten melk, nog geen grote zorgen te maken. Zuivel blijft in trek: consumenten kopen er weliswaar wat minder van, maar betalen er meer voor.
Is de kaas, kwark, skyr, yoghurt, slagroom consumptie ook afgenomen? Ik zie steeds meer met extra melkpoeder verrijkte producten.
Lub, zie de eerste zin van de tweede paragraaf: Terwijl het verkoopvolume van melk in de afgelopen jaren gestaag daalt, is dat van de plantaardige dranken juist in opmars.
Als je klikt op het linkje 'gestaag daalt', dan lees je met hoeveel: Sinds 2012 daalt de melkconsumptie. In 2012 kochten we nog 1133 miljoen liter melk (inclusief melkdranken als Optimel en Fristi). In 2018 was dat nog 975 miljoen liter. Een daling van 14 procent. Dat is nogal wat.
Het is gewoon een marketing verhaal
Er wordt beweerd dat nederland steeds minder fan is van koeienzuivel
Zonder daarbij een percentage te noemen als het echt zo was dan stond dat er bij
#8, Lub, wat is volgens jou dan de onzin?
Is dit een podium voor reclame? Want dan ga ik ook beginnen wat een onzin verhaal