De online dumpsuper is van start gegaan met toestemming van de Portugese voedselveiligheidsautoriteit. De webshop maakt deel uit van een campagne tegen voedselverspilling.

Bewustwording
De initiatiefnemers willen drie doelen bereiken: consumenten bewust maken van het verschil tussen de THT-datum en de TGT-datum (die voor versproducten gebruikt wordt). Veel consumenten weten niet wat deze data precies betekenen en gooien voedsel dat 'over de datum' is daarom voor de zekerheid maar weg. Omdat de THT-datum alleen een advies is voor de houdbaarheid van producten, die soms nog jaren na 'de datum' veilig geconsumeerd kunnen worden, leidt dat tot voedselverspilling.

Goodafter.com verkoopt deze houdbare voedingsproducten die rond of net over hun THT-datum zijn. Ook non-food met een THT-datum, zoals shampoo of schoonmaakartikelen, zijn er te koop. De producten, conserven, snoepgoed, pasta en dranken, zijn rechtstreeks van fabrikanten afkomstig.

Voedselverspilling, besparing
Door de producten alsnog te verkopen, met kortingen die tot 70% van de winkelprijs kunnen oplopen, vermindert Goodafter.com voedselverspilling. Bovendien kunnen consumenten zo besparen op hun voedingsaankopen. De initiatiefnemers zijn van plan in de toekomst ook fysieke winkelpunten te openen.

Dit artikel afdrukken