Bewustwording
De initiatiefnemers willen drie doelen bereiken: consumenten bewust maken van het verschil tussen de THT-datum en de TGT-datum (die voor versproducten gebruikt wordt). Veel consumenten weten niet wat deze data precies betekenen en gooien voedsel dat 'over de datum' is daarom voor de zekerheid maar weg. Omdat de THT-datum alleen een advies is voor de houdbaarheid van producten, die soms nog jaren na 'de datum' veilig geconsumeerd kunnen worden, leidt dat tot voedselverspilling.
Goodafter.com verkoopt deze houdbare voedingsproducten die rond of net over hun THT-datum zijn. Ook non-food met een THT-datum, zoals shampoo of schoonmaakartikelen, zijn er te koop. De producten, conserven, snoepgoed, pasta en dranken, zijn rechtstreeks van fabrikanten afkomstig.
Voedselverspilling, besparing
Door de producten alsnog te verkopen, met kortingen die tot 70% van de winkelprijs kunnen oplopen, vermindert Goodafter.com voedselverspilling. Bovendien kunnen consumenten zo besparen op hun voedingsaankopen. De initiatiefnemers zijn van plan in de toekomst ook fysieke winkelpunten te openen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In Nederland opent 7 juli een 'traditionele' dumpsuper. In Heino staat de zevende vestiging van dumpsuper Budget Food op stapel, schrijft Distrifood.
Budget Food, het initiatief van AH-franchiser Jaap van Vuure en Maarten Muller, biedt restpartijen tegen scherpe prijzen. Het assortiment wisselt regelmatig en wordt betrokken van de eigen restpartijenhandel. Sinds kort verkopen enkele vestigingen ook brood van een dag oud, afkomstig van lokale bakkers.