Volgens Ilja Gort - reclamecomponist, marketeer en tegenwoordig vooral wijnboer en TV-maker - lijken de flessen Dutch Tulip Vodka te veel op zijn La Tulipe wijnen. Gort spande een kort geding aan tegen de Katwijkse destilleerderij Clusius Heritage, die wodka stookt van biologische tulpenbollen. Het geding diende maandag, de uitspraak is over 2 weken.
Volgens Gort maakt het wodkamerk inbreuk op het beeldrecht van La Tulipe. De advocaat van het tulpenbollenwodkamerk vindt de visuele overeenkomst nogal meevallen. Bovendien is er sprake van verschillende doelgroepen en kost de high-end wodka €48 en €295 per fles, nogal een verschil met het tientje dat La Tulipe in de supermarkt moet kosten. "De suggestie van de advocaat van Chateau de la Garde dat mensen misschien een glas Dutch Tulip Vodka gaan nemen in plaats van een glas La Tulipe wijn, wordt door de wodkamakers daarom niet serieus genomen," schrijft Adformatie.
Adformatie - La Tulipe (Ilja Gort) sleept ?Dutch Tulip Vodka? voor het gerecht
Volgens Gort maakt het wodkamerk inbreuk op het beeldrecht van La Tulipe. De advocaat van het tulpenbollenwodkamerk vindt de visuele overeenkomst nogal meevallen. Bovendien is er sprake van verschillende doelgroepen en kost de high-end wodka €48 en €295 per fles, nogal een verschil met het tientje dat La Tulipe in de supermarkt moet kosten. "De suggestie van de advocaat van Chateau de la Garde dat mensen misschien een glas Dutch Tulip Vodka gaan nemen in plaats van een glas La Tulipe wijn, wordt door de wodkamakers daarom niet serieus genomen," schrijft Adformatie.
Het woord Tulip of tulp moet voor iedereen vrij beschikbaar blijven om zijn waren te beschrijven, oordeelde de rechter in Den Haag maandag. Wijnboer Ilja Gort verliest de door hem aangespannen zaak: de wodkaflessen van Dutch Tulip Wodka lijken niet te veel op de wijnflessen van Gorts wijnmerk La Tulipe.
Gort laat zijn merk bewaken door een merkenrechtbureau; recent kregen ook de parfummakers van TULPP Dutch Perfume een dreigende brief op de mat. Gort: “Ik herhaal: je mag je niet inschrijven op een merk dat niet van jou is. En dan heb je niet zozeer een probleem met mij, maar simpelweg met de wet. Je kan jezelf als slachtoffer of underdog opstellen, maar je doet iets dat niet mag. Wees qua merk maar wat creatiever.” Volgens de rechter is Tulp echter geen merk.