Onder een kop van groene woorden die vele grote ondernemingen zouden kunnen uitspreken, zegt Polman zaken die menig bedrijf met de ogen zullen doen knipperen. De groene woorden zijn versleten, maar de cijfers waar hij bij aanhaakt zouden enthousiasme mogen wekken.

De CEO van Unilever haakt aan bij de jongste cijfers die laten zien dat de opwarming van de aarde harder gaat dan verwacht. Hij zet aan tot het verlagen van de CO2 emissie met 5% per jaar. Dat is een niveau waar de grote industrie van terugschrikt.

Als ik dan lees de volgende taal lees, realiseer ik me dat Polman echt een verschil wil maken: The latest international talks on climate change give business leaders the opportunity to demonstrate they are part of the solution, not the problem. Het zijn woorden die in combinatie met de cijfers wat betekenen.

Ik lees zijn verhaal in The Guardian als volgt: als we het als grote bedrijven samen doen, kan het. Dat klopt. Samen afschrijven en vernieuwen kan. Unilever gaat het in zijn eentje niet lukken, maar samen wel. Polman goes for president. Iemand moet het doen. Nooit eerder hoorde ik een multinationale CEO zulke verstandige taal uitslaan.

Fotocredits: Paul Polman, World Economic Forum

Dick Veerman
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken