Voor het zesde jaar op rij krijgt supermarktketen Plus het hoogste rapportcijfer voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in het GfK MVO Rapport. Spar rukt op van de zevende naar de tweede plaats. Jan Linders en Poiesz delen samen de derde plaats, meldt Distrifood.
Plus blijft dus de nummer één, maar doet wel op alle aspecten - er wordt op 9 mvo-aspecten gemeten - een stapje terug. Dat geldt ook voor de branche als geheel. Voor het eerst daalde het totale rapportcijfer onder de zeven. Supermarkten krijgen vooral een knauw op duurzaamheidsimago. De grootste daling is te zien bij dierenwelzijn (van 6,66 naar 6,48). Research director Joop Holla van GfK: ‘‘De externe druk op supermarkten groeit door campagnes van actiegroepen en de maatschappelijke discussie over duurzaamheid wordt breed gevoerd. Van daaruit is de ontwikkeling op aspecten als dierenwelzijn en milieu wel te verklaren."
Vanwege de coronacrisis maakte GfK de winnaar dit jaar online bekend. De officiële uitreiking van het bij bij de winnaar horende beeld en certificaat wordt naar een later tijdstip verschoven.
Distrifood - MVO: Plus blijft de nummer één - Distrifood
Plus blijft dus de nummer één, maar doet wel op alle aspecten - er wordt op 9 mvo-aspecten gemeten - een stapje terug. Dat geldt ook voor de branche als geheel. Voor het eerst daalde het totale rapportcijfer onder de zeven. Supermarkten krijgen vooral een knauw op duurzaamheidsimago. De grootste daling is te zien bij dierenwelzijn (van 6,66 naar 6,48). Research director Joop Holla van GfK: ‘‘De externe druk op supermarkten groeit door campagnes van actiegroepen en de maatschappelijke discussie over duurzaamheid wordt breed gevoerd. Van daaruit is de ontwikkeling op aspecten als dierenwelzijn en milieu wel te verklaren."
Vanwege de coronacrisis maakte GfK de winnaar dit jaar online bekend. De officiële uitreiking van het bij bij de winnaar horende beeld en certificaat wordt naar een later tijdstip verschoven.