Voor Plus is het een logische stap, zegt Sepha Smit, verantwoordelijk voor verse producten in het AD. "We zijn niet voor niets al zeven jaar de ‘Meest Verantwoorde Supermarkt’ van Nederland.” De supermarkt wil het ook de 'lichtgroene' consument gemakkelijker maken om duurzamer boodschappen te doen. Dat zijn de klanten die niet speciaal op zoek zijn naar biologische producten maar wel een steentje willen bijdragen aan een minder milieubelastende landbouw. Vaak blijkt de meerprijs daarbij een struikelblok.
Dezelfde prijs
De stap is opvallend. Van alle melkkoeien in Nederland is maar 2,7% biologisch. De meerprijs voor biologische melk - 48 cent in plaats van 36 cent bij FrieslandCampina - wordt tot nu toe door overtuigde klanten opgebracht die geen bezwaar hebben tegen de hogere prijs. Plus houdt voor de biologische huismerkmelk dezelfde verkoopprijs aan. "De klanten betalen niet meer”, zegt Smit. "Wij betalen de boeren een meerprijs die bij biologisch past.” Reden voor de Consumentenbond het Plus-initiatief toe te juichen: "Veel consumenten geven in een Europees consumentenonderzoek aan dat de hogere prijs een reden voor ze is om niet duurzamer te gaan eten. Dit neemt die drempel weg.”
Over de prijs die de bioboeren krijgen, laat Plus niets los. Wel benadrukt de supermarktketen dat de deelnemende boeren ook op lange termijn verzekerd zijn van afname door Plus. "We gaan niet meer terug, dit is nu onze nieuwe standaard."
De 8 miljoen liter biologische melk die Plus gaat verkopen komt bij 6 biologische melkveehouders vandaan, die samen zo'n 1.000 biologische koeien houden. Volgens Plus gaat zijn biologische huismerkmelk goed zijn voor een groei van de biologische melkveestapel in Nederland van grofweg 1,5%. In totaal telt Nederland ruim 500 biologische rundveebedrijven; van de 2,5 miljoen runderen worden er 65.000 biologisch gehouden.
Het gemiddelde aantal koeien bij Plus ligt op 167 koeien per biologische boer; het gemiddelde aantal koeien op gangbare bedrijven bedraagt 105.
In 2010 ging Plus over op 100% fair trade bananen. Daar bleven de winkeliers van de formule wel een hogere prijs voor rekenen. Ze ervoeren dat de omzet gelijk bleef en breidden sindsdien hun fair trade assortiment verder uit.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het idee achter biologisch is toch dat mensen daar uit overtuiging voor kiezen?
Biologisch heeft toch juist een meerprijs om onderscheidend te zijn?
Prijsverlaging helpt niet om bewustwording te creëren.
Bovenstaande argumenten kom ik de afgelopen dagen veel tegen als reactie op dit bericht. En ik ben het daar allemaal mee eens. Maar als ik kijk naar hoe langzaam biologisch de afgelopen jaren is gegroeid, terwijl we een uitdagend Biologisch Actieplan vanuit Brussel hebben gekregen, wordt het wel eens tijd om wat drastischer maatregelen te nemen.
Een nieuwe standaard invoeren is volgens mij een goed idee om ook de 'lichtgroene' consument biologisch eens te laten proberen. Ik verwacht dat die prijs aan de consumentenkant op termijn wel weer omhoog gaat (een paar cent, want dat is nu ook het verschil). Lange termijnafspraken met supermarkten zijn volgens mij de sleutel om een product verder te brengen. Daarom groeit de markt voor biologisch in bijv Denemarken zo hard. Dat komt o.a. doordat supermarkten meedoen. Ik vind het een topactie van Plus.
Voor de merkbewuste consument heeft Plus nog steeds de Arla en Campina biologische melk voor ca. € 0,35 a € 0,45 per liter meerprijs. En voor € 0,04 cent meer kon je altijd al voor de biologische Bio+ melk bij de supermarkt terecht. Dit is als het ware de budget biologische melk die veel supermarkten in het pakket hebben.
Ik verbaas me altijd voor de hoeveelheid soorten melk in een supermarkt. Zo heeft Plus dus bijvoorbeeld 4 soorten biologische melk.
Arnold, ajb! Leg uit wat dat 'nieuwe denken' is en maak er niet je nieuwste raadsel van dat toch nooit concreet wordt. Als je dat toch niet zult doen, verveel ons dan niet met die 2 woordjes. Als je het wel wilt uitleggen: doe het dan concreet.
Of een uitkomst van het nieuwe denken?
Een duim voor een marktpartij die zijn nek durft uit te steken.
Dit is nu de nieuwe standaard.
Als bewuste consument ga je voor de gecreerde meerwaarde van een merk, hier biologisch, en daar betaal je dan een premie voor.
Nu betaalt de supermarkt die premie, waarom zou ik als consument dan nog meer gaan betalen voor deze producten als ze op de markt komen? Vraag en aanbod (bio is een gereguleerde markt) gaan zo uit de pas lopen en de algemene tendens zal weer verlaging zijn van de productprijzen. Hoe lang blijft Plus de meerprijs dekken? Hoe lang lopen deze contracten?