Supermarktketen PLUS droeg afgelopen jaar $1,3 miljoen (€1,04 miljoen) aan Fairtrade-premie op huismerkproducten af, 11% meer dan in 2016. Acht jaar geleden zette PLUS de stap om binnen het huismerkassortiment waar mogelijk volledig te kiezen voor Fairtrade. Sindsdien zijn alle bananen Fairtrade, net als alle huismerk koffie, thee, chocoladerepen en -tabletten. Ondertussen bestaat het totale Fairtrade assortiment uit meer dan 400 producten. De verkoop van Fairtrade bananen leverde $586.697 aan Fairtradepremies op, gevolgd door koffie met $463.402. Met de opbrengst zijn schoollokalen gebouwd, ziekenhuizen ingericht en genieten kinderen van een warme lunch op school, aldus de keten.
De supermarkt zet zich nu in voor cacao. Eind dit jaar moet 50% van alle huismerkproducten een Fairtrade certificaat hebben, in 2020 alles.
PLUS - PLUS draagt 1,3 miljoen dollar premie af voor betere omstandigheden boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden
De supermarkt zet zich nu in voor cacao. Eind dit jaar moet 50% van alle huismerkproducten een Fairtrade certificaat hebben, in 2020 alles.