Voor het zevende jaar op rij krijgt supermarktketen PLUS het hoogste rapportcijfer voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) in het GfK MVO rapport. De supermarktketen kreeg van zijn klanten een gemiddelde score van 7,41. Opvallend is dat PLUS dit jaar op geen van de deelaspecten de nummer 1 is, schrijft Distrifood.
Met maar 0,02 punt minder dan de winnaar zette supermarktketen Boni een flinke stap vooruit en klom ten koste van Spar naar plaats 2. Op de voet gevolgd door Jan Linders met 0,03 punt minder. Ook supermarktketen Coop maakte een flinke sprong voorwaarts. Marktleider Albert Heijn verliest terrein.
Bij het jaarlijkse onderzoek van GfK worden Nederlandse supermarktketens beoordeeld op negen duurzaamheidsaspecten: klanten en maatschappij, gezondheid, duurzame handel, klimaat, lokale betrokkenheid, Fairtrade, voedselverspilling, dierenwelzijn en medewerkers. De hoogste rapportcijfers geven consumenten de branche als geheel voor het beperken van voedselverspilling en zorg voor dierenwelzijn.
“Om deze waardering van consumenten zeven keer achter elkaar te ontvangen vinden we heel bijzonder. Het blijft voor ons de stimulans om ons te blijven inzetten voor Goed eten uit gezonde ketens. Elke dag opnieuw”, aldus Commercieel directeur PLUS Eric Leebeek. De supermarktketen wil zijn impact in de keten benutten en onder meer boeren en telers van dichtbij steunen. PLUS benadrukt het belang van een intensieve samenwerking met leveranciers en maatschappelijke partners hierin. “We doen het samen”.
De rapportcijfers lieten dit jaar ook het effect van corona zien, zegt onderzoeksdirecteur GfK Joop Holla in onderstaand LinkedIn bericht:
Distrifood - MVO: Plus wint opnieuw, maar voorsprong is miniem - Distrifood
Met maar 0,02 punt minder dan de winnaar zette supermarktketen Boni een flinke stap vooruit en klom ten koste van Spar naar plaats 2. Op de voet gevolgd door Jan Linders met 0,03 punt minder. Ook supermarktketen Coop maakte een flinke sprong voorwaarts. Marktleider Albert Heijn verliest terrein.
Bij het jaarlijkse onderzoek van GfK worden Nederlandse supermarktketens beoordeeld op negen duurzaamheidsaspecten: klanten en maatschappij, gezondheid, duurzame handel, klimaat, lokale betrokkenheid, Fairtrade, voedselverspilling, dierenwelzijn en medewerkers. De hoogste rapportcijfers geven consumenten de branche als geheel voor het beperken van voedselverspilling en zorg voor dierenwelzijn.
“Om deze waardering van consumenten zeven keer achter elkaar te ontvangen vinden we heel bijzonder. Het blijft voor ons de stimulans om ons te blijven inzetten voor Goed eten uit gezonde ketens. Elke dag opnieuw”, aldus Commercieel directeur PLUS Eric Leebeek. De supermarktketen wil zijn impact in de keten benutten en onder meer boeren en telers van dichtbij steunen. PLUS benadrukt het belang van een intensieve samenwerking met leveranciers en maatschappelijke partners hierin. “We doen het samen”.
De rapportcijfers lieten dit jaar ook het effect van corona zien, zegt onderzoeksdirecteur GfK Joop Holla in onderstaand LinkedIn bericht:
Hoe kan het dat GfK PLUS uitroept tot meest duurzame supermarkt (volgens consumenten) en volgens de Sustainable Brand Index Albert Heijn dit is (volgens consumenten)? Simpel, omdat beide onderzoeksbureaus niet de juiste conclusies trekken. Op basis van deze verschillen achter de komma mag je helemaal geen winnaar uitroepen. Surveyonderzoek gaat gepaard met onzekerheidsmarges. Het is een fotofinish en de foto is niet scherp genoeg om een winnaar aan te wijzen. De conclusie moet zijn geen van de supermarkten zich onderscheidt op het gebied van duurzaamheid.