Plastic limonaderietjes worden vervangen door rietjes van papier of buisjes bamboe. Dat het daardoor niet meteen minder warm wordt – het is de vraag of weggewaaid huishoudelijk afval bijdraagt aan de broeikas – dat geeft niet, in elk geval doen we wat. Want niks doen is geen optie. Een veel verkondigde opvatting.

Toch is niks doen het beste dat een mens verzinnen kan. Ledigheid is de wereld een zegen. En slapen natuurlijk. Het nikste.

Het wordt alom beleden. We moeten minderen. Ook om langer gezond te blijven. Maar vooral om samen de wereldramp die onze kinderen te wachten staat, nog wat uit te stellen.

Maar hoe stuitend groot is het verschil met wat beleden wordt en de alledaagse praktijk. Nooit eerder in de geschiedenis van de lage landen waren er op 1ste kerstdag zoveel supermarkten open. Alleen al bijna vijfhonderd Albert Heijnen. En waarom? Om ons burgers van dienst te zijn, vernemen verslaggevers die er het kruideniersmanagement naar vragen. Niemand zegt dat het te doen is om nog meer verkoop.

We zijn het alweer vergeten, maar met de introductie van koopavonden, meestal donderdag, werd de hinderlijke drukte in de stad verlengd tot wel een uur na sluitingstijd. Avondfiles. Zo ging overal de zondagsrust, waar ook heidenen op gesteld waren, verloren. Winkels die open zijn trekken verkeer aan en wat een teringherrie kunnen die winkelwagentjes maken.

Het lijkt of niemand zich er om bekommert. Een enkeling lijdt in stilte. Wat zeg ik, dat is het hem juist. Het is nooit meer stil. Alles moet kunnen en alles kan. En over minder hebben we het maar beter niet.

Een eindejaarsbijlage bij het kruideniersblad Distrifood. De Top is de titel. Er staan gesprekken in afgedrukt met belangrijke mensen uit de levensmiddelenindustrie en detailhandel. Geen journalistiek hoogstandje. De tekst is niet van de redactie maar werd kant en klaar aangeleverd door ondernemingen zoals FrieslandCampina, Nestlé, Heineken, Coca-cola en Unilever, of hun reclamebureaus. En gaat het ergens over? Wel degelijk. Het gaat over meer. Citaten. Unilever: "Je kunt consumenten beter zowel off- als online meer laten kopen dan apart." Albert Heijn: "Waar ligt de groei voor de supermarktsector? Food is hot (…) er is volop ruimte voor nieuwe concepten en innovaties." Riedel: "..met een gezamenlijke focus op weg naar meer groei. In 2020 stappen we weer op het groeipad." Red Bull: "..zorgt voor groei in de supermarkt." Commercieel directeur Plus supermarkten: "Denk ook eens in volumegroei." Nestlé: "Groeien door innovatie en samenwerking." Dr. Oetker: "De groeimotor is aangezet." En "Nieuwe groeistrategie Coca-Cola laat frisdrankencatergorie stijgen." Procter & Gamble: "Duurzame groei".

Minder? Morgen misschien, maar vandaag in elk geval nog niet.
Dit artikel afdrukken