Volgens onderzoek van bureau Mattson is veganistisch (vegan in het Engels) een woord dat bij een beperkt publiek past. Daarover schrijft RetailDetail.

Volgens 83% van de respondenten in een marktonderzoek heeft de term "100% plantaardige voeding" de toekomst; veganistisch valt uit de boot wat hen betreft. Ze vinden het woord te streng en te negatief klinken.

Door de woordkeuze gaat eten al beter smaken, verandert het van 'goed voor de wereld' in 'goed voor jou'
De ondervraagde Amerikanen zijn doorsnee consumenten en niet-veganisten. Ze moeten bij veganisme denken aan een manier van leven die zich vele beperkingen oplegt ('nee, nee en nog meer nee zeggen') met een altruïstische focus op dierenrechten en het milieu. Die ondertoon heeft "100% plantaardig" volgens de ondervraagden niet. In plaats van zo'n altruïstische leefstijl, kiest de doorsnee Amerikaan voor zichzelf door een positieve voedingskeuze te maken. Plantaardige producten vinden ze lekkerder en gezonder en daarom kiezen ze die.

Voor merken en producenten kan het dus beter zijn om hun producten als plantaardig te bestempelen, zeggen de onderzoekers van Mattson. Door de woordkeuze gaat eten al beter smaken, verandert het van 'goed voor de wereld' in 'goed voor jou' en kun je er als producent veel meer van verkopen.

Uit verschillende onderzoeken komt naar voren dat de interesse voor plantaardig eten toeneemt. Van de respondenten in dit onderzoek gaf 45% aan meer plantaardig te willen gaan eten. Gezondheid bleek het voornaamste motief om dierlijke producten te weren, gevolgd door gewichtsverlies en algemeen welzijn. Op de vraag waarom plantaardige voeding dan beter voor je is, bleven de meeste respondenten het antwoord schuldig.
Dit artikel afdrukken