Een interdisciplinair team van wetenschappers, verbonden aan de Harvard Universiteit, keek naar de voedingsinname van meer dan 209.000 deelnemers uit een drietal langlopende studies (de Nurses’ Health Study 1 en 2 en de Health Professionals Follow-Up Study).

Ze vergeleken de kans op hartklachten bij mensen die zich aan 3 verschillende plantaardige diëten houden. Een algemeen plantaardig voedingspatroon met niet-specifieke plantaardige producten en minder dierlijke producten. Een geheel plantaardig voedingspatroon met de focus op gezonde producten zoals volkoren granen, fruit en groente. En een plantaardig voedingspatroon dat vooral uit ongezonde producten bestond, zoals geraffineerde graanproducten, wit brood en suikerhoudende dranken.

Wat bleek? De onderzoekers vonden, zoals verwacht, een verband tussen het dieet met de focus op gezonde plantaardige producten en een lager risico op hartklachten. Maar bij het voedingspatroon met ongezondere plantaardige producten was het verband juist negatief en het risico dus hoger.

Een ‘plantaardig dieet’ hoeft dus niet per se gezond te zijn voor het hart.

Wat is de definitie van een plantaardig dieet? Een plantaardig dieet gaat in principe uit van minder of geen dierlijke producten en meer gezonde plantaardige producten, zoals volkoren granen, noten, groente en fruit. Dat is de versie die wel tot een lager risico op hartklachten zou leiden.

Iris de Koning
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het probleem is echter dat die definitie alles dekt wat plantaardig is, bijvoorbeeld ook suiker van bieten en riet en geraffineerde meel van tarwe. Plantaardig - vegetarisch, semi-vegetarisch en veganistisch - met veel suiker, geraffineerde granen en vetten baten je gezondheid niet. Een gezond plantaardig dieet houdt daar rekening mee.
Dit artikel afdrukken