"Het machtsmisbruik van online platforms bij horeca moet stoppen", vindt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en daarom voert de brancheorganisatie vandaag actie. KHN biedt de Tweede Kamerleden van de commissie Economische Zaken en Klimaat een pizza aan. Daaruit is een slice van 13% gesneden, die staat symbool voor het deel dat marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com, Expedia en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.



KHN vraagt met de actie om wetgeving voor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers en een verbod op zogeheten 'pariteitsclausules' (beste prijs garanties). In landen om ons heen is dat al geregeld.Volgens KHN worden online platforms slapend rijk. "Zij voeren enorme tariefstijgingen door, delen klantdata niet met de horecaondernemer en dwingen de laagste prijsgarantie af."

Eind oktober kwam de Twentse horeca ook in actie tegen de hogere commissie van Thuisbezorgd met een speciaal platform.
Koninklijke Horeca Nederland
  • Deel
Druk af