Een nieuw onderzoek bevestigt de gedachte dat het slikken van voedingssupplementen geen volwaardige vervanging is van gezond eten. Daar is op Foodlog vaker over bericht.

'Geen noodzaak supplementen te nemen'
“Onze bevindingen ondersteunen het idee dat, hoewel supplementen het niveau van alle nutriënten verhogen, de supplementen niet de gunstige effecten laten zien die er wel zijn van nutriënten uit voeding. (…) Voor de meeste mensen is er geen noodzaak voedingssupplementen te nemen.” Dat zegt Fang Fang Zhang, wetenschappelijk medewerker epidemiologie aan de Tufts University Friedman School of Nutrition Science and Policy.

De onderzoekers gebruikten gegevens van ongeveer 30.000 deelnemers aan een van de bekende grote Amerikaanse voedselconsumptieonderzoeken, de National Health and Nutrition Examination Survey (1999-2000) (NHANES). De helft van alle deelnemers gaf aan supplementen te gebruiken en deelde verdere informatie over wat ze aten. Erg betrouwbaar is zulk onderzoek niet, omdat het gebaseerd is op periodiek ingevulde vragenlijsten. Wat mensen echt eten en slikken valt niet te controleren.

De rijkeren en beter opgeleiden hadden al een beter gezondheid èn slikten ook pillen
Die gegevens lieten op het eerste gezicht zien, zegt Zhang tegen Time, dat wie supplementen nam, ook echt een betere gezondheid had. Maar toen zij en haar onderzoeksgroep de gegevens gingen filteren op opleiding, inkomen en socio-economische status, kwam er een ander beeld. De rijkeren en beter opgeleiden hadden al een beter gezondheid èn slikten ook pillen. Het is dus niet ondenkbaar dat de pillen niets toevoegen.

Voeding of pillen
Bij sommige micronutriënten luistert het nauw hoeveel we er van binnen krijgen. Vaak is de inname van vitamine A, vitamine K, magnesium, zink en koper te laag. Velen vullen dat tekort aan met supplementen. Bedenk echter wel dat een te hoge inname van micronutriënten en vitaminen in pilvorm schadelijk kan zijn. Extra calcium uit supplementen (die vaak geslikt worden door ouderen die vrezen voor botontkalking) kan leiden tot een hoger risico op kanker, wel 53% hoger, volgens de studie. Hetzelfde geldt voor excessieve hoge inname van vitamine D. Te veel vitamine D onttrekt calcium aan voeding; dat is een bekend fenomeen dat ook in verband wordt gebracht met hartaanvallen. Maar extra calcium uit natuurlijke voeding lijkt geen kwalijke gevolgen te hebben, volgens Zhang.

Huib Stam
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken