De Nederlandse 'weckpotsuper' Pieter Pot groeit als kool. In Nederland bestellen al 70.000 klanten hun koffie, havermout, olijfolie en pindakaas in steeds opnieuw gebruikte glazen weckpotten. In België zijn dat er 10.000 en er staan nog 15.000 potentiële 'Potters' op de wachtlijst.

Om de groei aan te kunnen, haalde het jonge bedrijf van Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt krap een jaar geleden al €2,7 miljoen op. En deze week kwam er nog eens €9 miljoen bij, van impactinvesteerder ETF Partners (en eerdere investeerders SHIFT Invest, Future Food Fund en InnovationQuarter). De investeerders geloven in het 'volledig circulaire verpakkingsmodel' van Pieter Pot. Dat houdt in dat klanten niet alleen hun producten in duurzame, recyclebare glazen weckpotten geleverd krijgen, maar dat die potten ook weer opgehaald worden, schoongemaakt en hergebruikt. Om dat op rendabel te doen, is schaalgrootte cruciaal.

Met het investeringsgeld gaat Pieter Pot het assortiment uitbreiden, de wasstraat in eigen huis halen én het buitenland veroveren. Met een nieuwe, eigen pot, die voor aankomende zomer in gebruik wordt genomen. "Dit model is vierkant, lichtgewicht, en geoptimaliseerd voor onze keten," zegt Jouri Schoemaker in Quote. "En ja, nog steeds van glas, dat gelukkig opnieuw echt de duurzaamste optie bleek voor hergebruik; zo behouden we ook het esthetische effect, veel mensen zijn blij met die mooie potten in hun keuken." Onder wie Foodlog-redacteur Bianca van der Ha, inmiddels overtuigd 'Potter'.

Volgens Schoemaker is Pieter Pot de eerste boodschappendienst ter wereld die een volledig circulair verpakkingsmodel toepast. Dé uitdaging is nu, door schaalvergroting, ook als eerste rendabel te worden. "Als dat lukt, worden we echt disruptief en ga je zien dat alle grote partijen in de keten gaan meebewegen."

Dan wordt het ook eenvoudiger voor Pieter Pot om samenwerkingen aan te gaan. De ondernemers zien bezorgsupers als Albert Heijn en Picnic en zelfs flitsbezorger Gorillas niet als concurrenten. Voor hen zijn dat mogelijke partners. Net als met producenten als Unilever en Pepsi, om te zien of die hun producten in bulk zouden kunnen aanleveren om ze in Pieters potten te kunnen stoppen. "Met Heinz, Haribo en Verkade hebben we die samenwerkingen al; Heinz maakt nu zelfs aanpassingen in hun keten voor ons."

  • Deel
Druk af