Voordat ik begin over Pieter Pot, begin ik met een inkijkje in mijn ‘pottenfanatisme’. Ik ben gewend om boodschappen als havermout, zaden, couscous, kruiden en losse thee, thuis meteen in glazen potten te doen. Ik vind dat overzichtelijk en het geeft geen zooitje door kapotte verpakkingen. Wat zou het fijn zijn om die producten meteen in pot te kopen. Boodschappen doen bij de verpakkingsvrije supermarkt vlakbij stond dan ook hoog op mijn verlanglijst.

Het is bij een wens gebleven. Eén keertje ben ik gaan kijken, maar zonder iets te kopen. Niet veel later had de verpakkingsloze super zijn deuren alweer gesloten. Ik was blijkbaar niet de enige bij wie het er nooit van kwam. Waarom eigenlijk niet? Met pot en al op stap gaan is te onhandig en flink zwaar, zeker als er ook nog een laptop in je rugtas zit. Tasjes voor groente en fruit neem je toch gemakkelijker mee dan potten.

Minder plastic en karton
Bovendien wilde ik graag de hoeveelheid tripjes naar de plastic-container verminderen. Daar moest ik iets aan doen, vond ik. Toen kwam Pieter Pot op mijn pad: een verpakkingsloze bezorgsuper. De Lyfe Cycle Analysis van Pieters herbruikbare potten pakt gunstig uit. Dat trok me over de streep.


Pieter Pot behoort tot de laatste zes geselecteerden voor het duurzame initiatief van het jaar 2021 van Sustainable Brand Index.


Volgens Pieters LCA-berekening – uitgevoerd samen met Kennisinstituut voor Duurzaam Verpakken – is de gemiddelde potentiële besparing 225 kg CO2 per huishouden per jaar. “Gaan de weckpotten 15 keer in de rondte, dan is de balans al positief”, aldus mede-oprichter Jouri Schoemaker. Hoe groter de bestelling, hoe gunstiger de milieubelasting per product. Daarom hanteert Pieter een minimumbestelwaarde van €25,- (exclusief statiegeld).

Pieter Pot
Pieter Pot startte in januari 2019 onder de naam PuurBezorgd. PuurBezorgd bezorgde alleen in Rotterdam met een elektrische bakfiets. Sinds april vorig jaar bezorgt Pieter in heel Nederland. De coronacrisis versnelde de uitrol. De afgekondigde maatregelen en daaropvolgende hamsterwoede leidden tot een meer dan verdubbeling van de wachtlijst naar 7.500 adressen. Bovendien bestelden bestaande klanten meer en vaker.

Pieter Pot begon als een studieproject. Oprichters Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt startten met eigen kapitaal. De landelijke uitrol werd gefinancierd met een succesvolle crowdfundingscampagne. November vorig jaar haalde Pieter een investering van €2,7 miljoen binnen voor een betere bestelwebsite, eigen circulaire potten, teamuitbreiding en capaciteitsvergroting.


Statiegeld
Om van Pieters diensten gebruik te kunnen maken, moet je geduld hebben. De pottenbezorger werkt net als Picnic met een wachtlijst. Ik verzilverde mijn plekje door een startbon ter waarde van €50 te kopen. Niet veel later kon ik deze als tegoed inzetten bij mijn eerste bestelling.

Je kiest op de bestelwebsite – die is mobile first – de producten en het bezorgmoment, en betaalt. PostNL verzorgt de bestelling. Via track and trace zie je wanneer je de bezorger kunt verwachten. Van tevoren herinnert Pieter je er via mail aan je lege potten en tasjes alvast te tellen en klaar te zetten. Deze neemt de pottenbezorger weer mee terug. Pieter wast ze af; dat hoef je zelf niet te doen.

Pieter rekent per pot €2 statiegeld. Daarvan houdt de organisatie 7 cent achter voor het schoonmaken van de potten. Het overgebleven bedrag kan je vervolgens weer inzetten om je volgende bestelling (deels) te betalen.

Assortiment
Het assortiment van Pieter Pot bestaat uit lang houdbare producten, die zij in bulkverpakking inkopen bij producenten. Die enorme verpakkingen gaan weer terug naar de producent voor een refill. Dat laatste gebeurt nog niet bij alle producten, maar is wel het streven.

Om je een idee te geven van het assortiment: als ontbijt eet ik havermout, pindakaas, zaden, pitten, nootjes en granola uit potten van Pieter. Voor het avondeten gebruik ik producten als olie, azijn, pasta’s, granen, rijst, ketchup, mayonaise en kruiden. Ook bakliefhebbers kunnen bij Pieter Pot terecht voor bijvoorbeeld meel, bloem, honing, siropen en rozijntjes. Pieter heeft koffie en thee, en koekjes, pepernoten en paaseitjes voor erbij. Sommige producten zijn biologisch.

Pieter verkoopt ook dingen die je niet moet opeten, zoals handzeep, allesreiniger en wasmiddel van Ecover. Die komen (nog) niet in glazen potten. De plastic verpakkingen van die producten worden opnieuw gevuld.

Prijs
Pieter geeft zelf aan niet duurder te zijn dan supermarkten als Albert Heijn en Jumbo. Ik vergeleek een paar producten waarvan de prijs gemakkelijk te vergelijken is. Vergelijking is op basis van prijs per ons of liter, omdat Pieter in andere hoeveelheden levert dan de supers. Uit onderstaande vergelijking komt Pieter toch wat duurder uit de bus.

- Hagelslag van De Ruijter is bij Pieter duurder: €0,74 per 100 gram. Bij AH kost dit broodfestijn €0,60 en bij Jumbo €0,61 per 100 gram.
- Pijnboompitten zijn dan weer goedkoper bij de pottenbezorger: €5,64 per 100 gram. Als je bij de Appie en Jumbo kiest voor een bakje van 80 gram, betaal je respectievelijk €6,24 en €5,74 per 100 gram.
- Snoepperziken van Haribo zijn goedkoper bij beide supers: bij Albert Heijn €0,60 en bij Jumbo €0,52 per 100 gram versus €0,66 per 100 gram bij Pieter.
- Ook Heinz tomatenketchup is goedkoper bij de supers: €4,13 bij AH en €4,08 bij Jumbo per liter. Bij Pieter is de literprijs €4,96.


Tevreden
Ik ben tevreden over Pieter Pot. Pieters grootste voordeel is dat je zelf niet hoeft te slepen met de potten. De producten zijn goed, er is veel keuze – die wordt alleen maar groter – de potten zien er mooi uit en ik heb het plannen in de vingers. Ik wil voorkomen dat een product thuis op is en ik alsnog naar de Jumbo moet lopen voor iets in plastic of karton. Dus plan ik wat we thuis eten er omheen. Recepten waar een Pieter-product in gaat dat op is, maak ik pas als dat product weer bezorgd is. Tot nu toe bestelde ik 6 keer bij Pieter Pot, ongeveer een keer per maand. Gemiddeld neem ik 20 potten af.

Pieter werkt met verschillende maten potten.


Bulky
Het is in mijn kleine keuken wel even passen en meten om alle potten kwijt te kunnen. Ik heb 40 gevulde potten staan, van kruidenpotjes tot grote potten met mie en havermout. In de gangkast staan 15 lege potten klaar om weer ingeleverd te worden. Een onhandigheidje is dat sommige potten sneller leeg gaan dan andere. Zo bestaat mijn bestelling standaard uit 5 potten havermout en maar één pot rijst of pasta.

Community
Ik ervaar verbondenheid met het merk en voel me onderdeel van de Pieter Pot-community. Misschien komt dat door de open en losse manier van communiceren. Pieter Pot is transparant over de verbeterpunten die ze zien. Je mag altijd feedback sturen en meedenken over uitbreiding van het assortiment.

UPDATE 26 maart 2021, 10:17

Duurzaamste initiatief van het jaar


Pieter Pot is uitgeroepen tot meest duurzame initiatief van het jaar door de vakjury van de Sustainable Brand Index (SBI). Dat maakte SBI gisteren bekend tijdens een live webinar onder leiding van Harm Edens. SBI analyseert duurzaamheid, branding en communicatie van consumentenmerken op basis van interviews onder consumenten.

De vakjury waardeert het vermogen van Pieter Pot om de ergernis rondom verpakkingen om te zetten in een interessante business case. “Het concept is origineel en het tempo waarin wordt opgeschaald, is indrukwekkend. Bovenal maakt Pieter Pot verpakkingsvrije boodschappen licht en leuk”, licht juryvoorzitter Ewa Skotnicki (head of brand bij Fairphone) hun keuze voor Pieter Pot toe.

De andere genomineerden waren Het helpende bord van Hak (tweede plek), Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen van Auping (derde plek), ‘bloemenbieb’ Reflower, Bring Back Friday van Ikea en Duurzaam Wonen van a.s.r..
Fotocredits: 'Pieter Pot', Bianca van der Ha voor FL Media
Dit artikel afdrukken