Nadat de Consumentenbond deze zomer al constateerde dat Picnic de goedkoopste super is voor A-merken, denkt ook het Algemeen Dagblad dat consumenten die online hun boodschappen doen bij Picnic het goedkoopst uit zijn.
De krant vergeleek de prijzen van 17 producten bij 3 online supermarktketens: Picnic en de webwinkels van Jumbo en AH. Wat betreft productprijzen blijken de drie elkaar niet veel te ontlopen: Jumbo is wat goedkoper, AH scoort met actie-aanbiedingen. De doorslaggevende factor blijken de bezorgkosten. Bezorgen is bij Picnic gratis en bij Jumbo en AH tussen de €2,50-€9,95.
De online boodschappenmarkt is een "ingewikkelde en verliesgevende markt", zegt retaildeskundige Paul Moers in Distrifood. Geen van de online supermarkten maakt winst. Dat Picnic zich vanuit het niets in een paar jaar op heeft weten te werken tot de tweede online supermarkt van Nederland, noemt Moers "heel knap". Hij vindt het "onbegrijpelijk" dat Jumbo en Albert Heijn dat hebben laten gebeuren. De grootste online supermarktformule is Albert Heijn.
Gaan supermarkten uit het straatbeeld verdwijnen ten gunste van bestelautootjes? Daar gelooft Moers niets van. Daarvoor zijn supers te dik gezaaid in Nederland en vinden consumenten de winkelbeleving te belangrijk.
Distrifood - Picnic de goedkoopste met online verkoop
De krant vergeleek de prijzen van 17 producten bij 3 online supermarktketens: Picnic en de webwinkels van Jumbo en AH. Wat betreft productprijzen blijken de drie elkaar niet veel te ontlopen: Jumbo is wat goedkoper, AH scoort met actie-aanbiedingen. De doorslaggevende factor blijken de bezorgkosten. Bezorgen is bij Picnic gratis en bij Jumbo en AH tussen de €2,50-€9,95.
De online boodschappenmarkt is een "ingewikkelde en verliesgevende markt", zegt retaildeskundige Paul Moers in Distrifood. Geen van de online supermarkten maakt winst. Dat Picnic zich vanuit het niets in een paar jaar op heeft weten te werken tot de tweede online supermarkt van Nederland, noemt Moers "heel knap". Hij vindt het "onbegrijpelijk" dat Jumbo en Albert Heijn dat hebben laten gebeuren. De grootste online supermarktformule is Albert Heijn.
Gaan supermarkten uit het straatbeeld verdwijnen ten gunste van bestelautootjes? Daar gelooft Moers niets van. Daarvoor zijn supers te dik gezaaid in Nederland en vinden consumenten de winkelbeleving te belangrijk.
Een van de oplossingen voor de overbevolking in Nederland zou zij om de echte diehard internet fan gewoon te downloaden en verder een fijn digitaal leven te laten lijden geeft hier weer ruimte.
#2 Online bestellen hoef ik juist niet te plannen en ook geen boodschappenlijstje te maken van o niet vergeten. Nee, je klikt het gelijk aan in je app en het staat op de verlanglijst of in je winkelmandje.
85% van de mensen is dat representatief voor:
85% van de (kassa)bonnen*
85% van de producten ?
85% van de marge ?
Als ik kijk naar mijn vrienden en kennissenkring ben ik zo ongeveer de enige die NIET van supermarkt thuisbezorging gebruik maakt.
Wel kom ik vrienden tegen in de supermarkt al dan niet met de kinderen en een winkelmandje: Ja, even de laatste dingetjes ook halen en nu mogen de kinderen kiezen, zij kiezen wat we vanavond eten.
De weekboodschappen en het bier zijn dan gewoon al thuisbezorgd. Oftewel op die shopbeleving van paps of mams met de kids draait de supermarkt zijn winstmarges (ook) niet op.
* mijn gepensioneerde moeder maakt er zowat een dagelijks loopje van.
Ps: Boodschappen doen moet ik sowieso plannen in mijn agenda om niet tegen een lege koelkast aan te lopen. Als ik het niet plan gaat thuisbezorgd met de omzet van de warme avondmaaltijd aan de haal.
Ik denk (zie) dat iedere ouder met kinderopvang zijn boodschappen gewoon inplant in de week planning, wat jij Jan Peter?
PPS: thuiswerkdagen zijn zo handig hiervoor, even de boodschappen aanpakken. Werd toch al tijd dat ik opstand van mijn stoel voor de bloedsomloop voor mijn 30min ogenpauze moment, dus baas ik ook gewoon happy hiermee.
Online heeft voorlopig nog twee nadelen: het bestelmoment en het bezorgmoment. Je moet het plannen. De voordelen zijn nog te klein. Althans voor 85% van de mensen.
Winkelbeleving in een supermarkt? Ik hoop voor Moers dat hij wel gekeken heeft naar de haarkleur van de consumenten die winkelbeleving belangrijk vinden? Geloven als visionair in een data driven wereld. Heerlijk.....
Goed dat boodschappen doen een sociale aangelegenheid is en een prima reden om de deur uit te moeten is voor mij herkenbaar als single. Op mijn thuiswerkdag(en) ga ik graag even boodschappen doen in de 'middagpauze'. Heb geen behoefte dat die middagpauze zich gaat beperken tot een deurbel of app melding (Picnic).
Maar winkelbeleving voor functioneel shoppen... Ik wil als ik eenmaal binnen ben wil ik toch altijd soort van graag snel weer naar buiten. Kan wel zeggen dat het laatste 10 jaar in verbouwde / aangepaste supermarkten fijner boodschappen doen is. Wat meer ruimte en vooral meer overzicht, hier en daar lage stellingen vol producten en meer gangpad m2. En vooral ruimere entree. Niet na de kassa binnen 1mtr weer op straat staan of op interne binnenweg van 'shopping' centrum.
Ik zie Retailers (ook non food) heel erg hun best doen om de stenen winkels zo aan te passen dat consumenten, shoppers in vakjargon, wel blijven komen en dat ze heel graag de gem. winkeltijd duur per bezoeker vasthouden. Vanuit die observatie lees ik vooral wensdenken van retailexpert / supermarkt deskundige Moers. Of zoals even Google mij leert: ze kijken niet verder dan 5 jaar vooruit: Hier een korte weergave beschrijving uit 2016 > Hoe de supermarkt de strijd om de senior wint