Online supermarkt Picnic gaat een eigen betaaldienst testen, meldt het Financieel Dagblad. Om te beginnen bij enkele honderden klanten, maar als de pilot slaagt komt de dienst voor alle klanten ter beschikking.

Volgens mede-oprichter Michiel Muller gaat de nieuwe betaaldienst het betaalproces versnellen en vereenvoudigen. Klanten slaan hun bankpas op in de Picnic-app en kunnen vervolgens met één klik de boodschappen betalen en meteen hun bonnetje met de afschrijving controleren. Statiegeld wordt verrekend en klanten kunnen ook meteen het aankoopbedrag terugvragen als ze niet tevreden zijn over een product. Nu loopt de betaling nog via iDeal en krijgt de klant zijn bon en statiegeld ietsjes later. De nieuwe betaalapp, in de wandelgangen al 'Picnic Pay' genoemd vanwege de gelijkenissen met Alipay, zegt Muller, werd ontwikkeld in samenwerking met Rabobank, Mastercard en betaalplatform Adyen dat is ingericht om leveranciers meer inzicht te bieden in het koopgedrag van hun klanten.

Het 5 jaar geleden opgerichte Picnic ontwikkelt zich razendsnel en verwacht dit jaar op zo'n €500 miljoen omzet uit te komen. Mede dankzij de coronacrisis is Picnic na AH inmiddels de nummer 2 in de Nederlandse markt voor online boodschappen. Die markt is voor 85% in handen is van de grote drie AH, Picnic en Jumbo, aldus Distrifood. Het onlinesegment maakte afgelopen maand 6,3% van de supermarktomzet uit. GfK-research director Joop Holla zegt: "Dat is het hoogste aandeel dat we tot nu toe hebben gemeten. Als we zien wat in de maatschappij gebeurt, is de verwachting dat het aandeel in periode 11 verder stijgt."
Het Financieele Dagblad - Websuper Picnic komt met eigen betaaldienst
  • Deel
Druk af