Onlinesuper Picnic groeit zó hard, dat het 'Picnic-effect' de gemiddelde besteding bij bezorgboodschappen van alle supermarkten met 8% deed dalen. Dat klinkt tegenstrijdig; marktonderzoeksbureau GfK legt uit wat het betekent voor de slachtoffers. Bij de 'gewone' thuisbezorgende supermarkten groeide de gemiddelde besteding met 1%, naar €92,76. Bij Picnic groeide de gemiddelde besteding met 4%, naar €41,39. Dat is flink lager dan het branchegemiddelde. Maar omdat het marktaandeel van Picnic het afgelopen jaar verviervoudigde (!), daalde de gemiddelde besteding van alle bezorgboodschappen in Nederland met maar liefst 8%, naar €79,35. Het marktaandeel van onlinesupermarkten bedraagt inmiddels 3,3%, nieuwkomer Picnic is goed voor 0,4% van de totale supermarktomzet, aldus GfK.

Ondertussen blijkt Albert Heijn in "enkele, vooral wat dunner bevolkte, gemeentes" te experimenteren met varianten op het bezorgmodel (met vaste bezorgtijden en -routes) van Picnic, schrijft Distrifood. "Uiteindelijk is het zonde als er in een straat meerdere bestellingen op een dag zijn die allemaal op een ander tijdstip geleverd worden", legt woordvoerder Anousjka Aspeslagh uit.

Gisteren kondigde Picnic aan nu ook in Den Bosch de online markt te gaan veroveren.
Distrifood - Picnic-effect raakt bestedingen
  • Deel
Druk af