Onlinesuper Picnic groeit zó hard, dat het 'Picnic-effect' de gemiddelde besteding bij bezorgboodschappen van alle supermarkten met 8% deed dalen. Dat klinkt tegenstrijdig; marktonderzoeksbureau
GfK legt uit wat het betekent voor de slachtoffers. Bij de 'gewone' thuisbezorgende supermarkten groeide de gemiddelde besteding met 1%, naar €92,76. Bij Picnic groeide de gemiddelde besteding met 4%, naar €41,39. Dat is flink lager dan het branchegemiddelde. Maar omdat het marktaandeel van Picnic het afgelopen jaar verviervoudigde (!), daalde de gemiddelde besteding van alle bezorgboodschappen in Nederland met maar liefst 8%, naar €79,35. Het marktaandeel van onlinesupermarkten bedraagt inmiddels 3,3%, nieuwkomer Picnic is goed voor 0,4% van de totale supermarktomzet,
aldus GfK.
Ondertussen blijkt Albert Heijn in "enkele, vooral wat dunner bevolkte, gemeentes" te experimenteren met varianten op het bezorgmodel (met vaste bezorgtijden en -routes) van Picnic,
schrijft Distrifood. "Uiteindelijk is het zonde als er in een straat meerdere bestellingen op een dag zijn die allemaal op een ander tijdstip geleverd worden", legt woordvoerder Anousjka Aspeslagh uit.
Gisteren kondigde Picnic aan nu ook in Den Bosch de online markt te gaan
veroveren.
Dat je op zo’n manier aan je eten wilt komen begrijp ik niks van. Tenzij je de deur niet (meer) uit kan. Dan heb ik niks gezegd want zoiets lijk mij heel erg. Of net even geen tijd of geschikt moment. Kan ook. Maar dan moet het wel ophouden.
GfK moet het nog maar eens uit leggen. De gemiddelde besteding stijgt 1%, maar daalt 8%. Tenzij het een definitiekwestie is:
- bezorgboodschappen van alle supermarkten
- 'gewone' thuisbezorgende supermarkten
- online supermarkten
- landelijk
- of alleen in Picnic gebied
Zó hard groeit Picnic, dat de onlinesuper al 50.000 gegadigden op de wachtlijst heeft staan, schrijft het AD.
"We proberen de wachttijd te beperken tot twee tot drie weken, maar dat lukt niet overal’’, zegt Michiel Muller, een van de oprichters van Picnic. Een jaar geleden telde Picnic 65.000 klanten, dat is nu meer dan verdubbeld: 150.000 huishoudens laten hun boodschappen thuis brengen. Muller verwacht dat de verdubbeling nog wel een paar jaar aanhoudt. ,,We hebben nu 475 bestelwagentjes; ik denk dat dat er wel 2000 worden.’’
Supermarktdeskundige Marcel van Aalst zet er wat kanttekeningen bij. "Die groeicijfers en ook de wachtlijstcijfers zijn van Picnic, die moeten we dan maar geloven’’, zegt hij. Maar het klopt wel dat waar Picnic zich ook meldt - inmiddels al in 48 plaatsen - de potentiële klanten zich bij bosjes aanmelden. Gratis je boodschappen thuisbezorgd krijgen is een hit. De beperkende factor is, volgens Picnic "de capaciteit van de distributiecentra en de beschikbaarheid van chauffeurs. ,,We hebben nu vier distributiecentra. Die moet je vinden, een huurcontract sluiten, een enorme koelcel erin bouwen enzovoort. We begonnen in Nijkerk met 3000 vierkante meter, daarna Utrecht met 7000 vierkante meter, toen Diemen met 10.000 vierkante meter en nu Eindhoven met 18.000 vierkante meter. Dat geeft ook wel aan hoe hard het gaat,’’ zegt mede-oprichter Michiel Muller.