Vier jaar lang is Picnic actief in Nederland. In die tijd kreeg de websuper goed inzicht in de bestelvoorkeuren van de Nederlanders. Vanaf het begin en nu nog steeds zijn bananen, melk en komkommers de meest bestelde producten. Vandaag geeft Picnic een gedetailleerd kijkje in bestelvoordeuren op basis van de honderdduizenden bestellingen van de afgelopen 12 maanden.
Online supermarkt Picnic begon in Amersfoort. Inmiddels bezorgt Picnic in meer dan 60 steden verspreid over heel Nederland gratis boodschappen met zijn eigen elektrische autootjes. Dat levert spannende kijkjes in de keukens van de klanten op.
Zo blijkt in Amsterdam de meeste 'hipstervoeding' - zoals avocado, hummus, aspergeburgers, pompoen en sojamelk - besteld te worden.
In Almere wonen de grootste dierenvrienden, afgemeten aan de bestellingen van krabmatten voor katten, kauwsticks voor honden en dierenvoeding.
Rotterdam staat bovenaan voor wat betreft halal boodschappen, en appelsap.
Brabanders zijn dol op barbecuen: Eindhoven, gevolgd door Tilburg en Breda, bestellen relatief de meeste barbecueproducten. Tilburg zet overigens ook lekkerbekjes het vaakst op het boodschappenlijstje.
Venlo dol op rode kool, Leidschendam op geitenkaas
Je kunt uit de data veel grappigs halen. In Den Bosch is het Brabantse worstenbroodje favoriet, maar dan wel – en dat is minder vanzelfsprekend – de vegetarische variant. Klanten in Roosendaal houden het liever bij een bord havermout. In het Limburgse Venlo gaat de meeste rode kool van Nederland over de digitale toonbank. Ook champignons, champignonsoep en kamillethee zijn populair.
In Utrecht worden relatief de meeste vegetarische producten besteld door de klanten van Picnic.
Zo belandt de groene aspergeburger van &Samhoud in de Domstad het vaakst op het boodschappenlijstje ten opzichte van de andere plaatsen waar Picnic bezorgt. Utrechtse klanten bestellen vooral veel luxe levensmiddelen. Pindakaas bijvoorbeeld, maar dan wel met karamel en zeezout. De witte wijn bij het diner is uiteraard een Pouilly-Fumé van €14,99 per fles. In Maarssen geven klanten de voorkeur aan een milkshake met vanillesmaak.
In Poortugaal worden relatief de meeste pakken sinaasappelsap van anderhalve liter verkocht, maar ook de meeste sixpacks energydrink. In Dordrecht wordt ijsthee het vaakst in het winkelmandje gestopt.
Een inkopper misschien, maar inwoners van Den Haag bestellen ook echt het vaakst Haagse Hopjes. De snoepjes blijken ook in Veenendaal en Den Bosch erg populair. In Delft wordt het meeste volkorenbrood gegeten, terwijl klanten in Zoetermeer voor knäckebröd met sesamzaad gaan.
Klanten in Leiden zijn wat minder met eten bezig. Relatief de meeste literflessen afwasmiddel worden daar door de bezorgers van Picnic bij huishoudens afgeleverd. Ook zakken houtskool van 2,5 kilo, Otrivin neusspray zoutoplossing en vochtige washandjes van Zwitsal vinden gretig aftrek in de Sleutelstad. In Leidschendam doet de geitenkaas het goed, terwijl in Oegstgeest frambozenjam het meest besteld wordt.
Afgaand op het aantal tubes tandpasta dat ze bestellen zouden klanten in Apeldoorn over het gezondste gebit moeten beschikken. Pakken filterkoffie roodmerk doen het in Arnhem onverminderd goed, terwijl in Nijmegen de blikken Unox aspergesoep het meest verkocht worden. Toiletpapier (tweelaags, vier rollen) is in Veenendaal het populairst.
Picnic maakt leuk nieuws en gratis publiciteit van het gedrag van zijn klanten. Slim!
Dit artikel afdrukken
Zo blijkt in Amsterdam de meeste 'hipstervoeding' - zoals avocado, hummus, aspergeburgers, pompoen en sojamelk - besteld te worden.
In Almere wonen de grootste dierenvrienden, afgemeten aan de bestellingen van krabmatten voor katten, kauwsticks voor honden en dierenvoeding.
Rotterdam staat bovenaan voor wat betreft halal boodschappen, en appelsap.
Brabanders zijn dol op barbecuen: Eindhoven, gevolgd door Tilburg en Breda, bestellen relatief de meeste barbecueproducten. Tilburg zet overigens ook lekkerbekjes het vaakst op het boodschappenlijstje.
Venlo dol op rode kool, Leidschendam op geitenkaas
Je kunt uit de data veel grappigs halen. In Den Bosch is het Brabantse worstenbroodje favoriet, maar dan wel – en dat is minder vanzelfsprekend – de vegetarische variant. Klanten in Roosendaal houden het liever bij een bord havermout. In het Limburgse Venlo gaat de meeste rode kool van Nederland over de digitale toonbank. Ook champignons, champignonsoep en kamillethee zijn populair.
In Utrecht worden relatief de meeste vegetarische producten besteld door de klanten van Picnic.
Zo belandt de groene aspergeburger van &Samhoud in de Domstad het vaakst op het boodschappenlijstje ten opzichte van de andere plaatsen waar Picnic bezorgt. Utrechtse klanten bestellen vooral veel luxe levensmiddelen. Pindakaas bijvoorbeeld, maar dan wel met karamel en zeezout. De witte wijn bij het diner is uiteraard een Pouilly-Fumé van €14,99 per fles. In Maarssen geven klanten de voorkeur aan een milkshake met vanillesmaak.
In Poortugaal worden relatief de meeste pakken sinaasappelsap van anderhalve liter verkocht, maar ook de meeste sixpacks energydrink. In Dordrecht wordt ijsthee het vaakst in het winkelmandje gestopt.
Een inkopper misschien, maar inwoners van Den Haag bestellen ook echt het vaakst Haagse Hopjes. De snoepjes blijken ook in Veenendaal en Den Bosch erg populair. In Delft wordt het meeste volkorenbrood gegeten, terwijl klanten in Zoetermeer voor knäckebröd met sesamzaad gaan.
Klanten in Leiden zijn wat minder met eten bezig. Relatief de meeste literflessen afwasmiddel worden daar door de bezorgers van Picnic bij huishoudens afgeleverd. Ook zakken houtskool van 2,5 kilo, Otrivin neusspray zoutoplossing en vochtige washandjes van Zwitsal vinden gretig aftrek in de Sleutelstad. In Leidschendam doet de geitenkaas het goed, terwijl in Oegstgeest frambozenjam het meest besteld wordt.
Afgaand op het aantal tubes tandpasta dat ze bestellen zouden klanten in Apeldoorn over het gezondste gebit moeten beschikken. Pakken filterkoffie roodmerk doen het in Arnhem onverminderd goed, terwijl in Nijmegen de blikken Unox aspergesoep het meest verkocht worden. Toiletpapier (tweelaags, vier rollen) is in Veenendaal het populairst.
Picnic maakt leuk nieuws en gratis publiciteit van het gedrag van zijn klanten. Slim!
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook